Wel of niet binnen laten? (2)

Who by FireWho by Fire?

Van de week vroeg mijn zoon: “Hoe doe je dát, zo geraakt blijven door al dat vreselijke nieuws in de wereld?“
We zaten journaal te kijken en er kwam in vijf  minuten meer ellende voorbij dan me lief was.

Mijn grote uitdaging is juist om nieuws te kunnen blijven verdragen. Mijn empatisch vermogen is onnavolgbaar en berucht. Erg fijn in mijn werk, soms erg lastig in het dagelijks leven. Ik ken mensen die zich bewust afsluiten, geen krant lezen en selectief of geen radio of tv luisteren. Zelf heb dat ooit wel een tijdje geprobeerd maar het beviel me niets, het voelde alsof ik verstoppertje aan het spelen was.
Het is een ding om in een afgezonderd beschermd systeem (lees dorp, Amish, onontdekte stam in het oerwoud) op te groeien, maar als er eenmaal bewustzijn is over de omgeving wil ik op zijn minst ongeveer weten wat er in de wereld gebeurt, zonder erdoor verpletterd te worden, maar ook zonder dat het me koud gaat laten, af doet stompen. Ik voel me verplicht om min of meer op de hoogte te zijn van wat andere mensen meemaken, for better or worse.
Dat klinkt misschien absurd, maar zo ervaar ik dat.
Wel heb ik veel compensatie nodig om het onverdragelijke draagbaar te maken, en alle vormen van schoonheid, liefde, genegenheid en verwondering ook op te zoeken en binnen te laten. Daar evenredig veel tijd voor blijven inruimen als voor werk, nieuws en thuishouden blijft de uitdaging. In April kreeg ik tijdens ons verblijf in Cappadocië van mijn vriendin de DVD Live in London van Leonard Cohen, die ik ooit tijdens mijn puberteit afgezworen had als té melancholisch, en we hebben samen met vrienden ademloos, soms extatisch van vreugde en ik af en toe huilend van diepe ontroering naar dat concert zitten kijken. Tot nader orde mijn medicijn.

Leonard Cohen – Live in London – Recensie

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren tot dat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love


4 reacties on “Wel of niet binnen laten? (2)”

  1. Dagtaak schreef:

    Prachtig Carolien! Wat een mooi nummer is dit toch..i.d.d een medicijn!!

  2. Geert schreef:

    Mooie foto! Half open maar kan ook half dicht zijn. Het ventje in de opening beslist, maar denkt nog even na. Vooral omdat hij nog even wil zien…
    Smullen van beeld en verhaal. Nog maar 79… 😐


Plaats een reactie