Wat heb jij gedroomd vannacht? wurmwoensdag

De kracht van denken in je slaap

De kracht van denken in je slaap


Ik wilde dat mij dat vroeger aan de ontbijttafel wat vaker gevraagd was, dan had ik waarschijnlijk heel wat eerder mijn dromen leren onthouden dan nu het geval was.


.
Nicoline Douwes Isema had dat geluk wel en is vandaar – net als ik via een andere weg – ook gefascineerd geraakt door de plek van dromen in het dagelijks leven in onze en andere culturen.
Toen ik van Cathelijne Esser, de co-schrijfster van het nieuwe boek met dezelde titel ”Wat heb jij gedroomd vannacht’  meekreeg op vakantie, was ik als een kind zo blij.
Jaren terug begon míín ontdekkingsreis naar wat mijn dromen voor mij konden betekenen namelijk ook in een vakantie. Toen begon ik met mijn eerste dromenschrjftje, waarin ik bijhield wat ik kon onthouden.
Er zouden er nog vele volgen.

Ik vond het toen, op 15 jarige leeftijd, vooral frapant dat ik ze op vakanties wel onthield en in het ‘gewone leven’ niet en ik weigerde me daarbij neer te leggen.
Ik had tot dan toe al meerdere ‘heldere’ of lucide dromen, voorspellende dromen en zeer creatieve dromen gehad. Rond mijn tiende droomde ik bijvoorbeeld de oplossing voor hoe je een cappuchon voor op een cape moest knippen en naaien. Mijn moeder was naaister van beroep en toen ik haar de volgende dag een tekening voorlegde die ik daarvan gemaakt had, keek ze mij vol verbazing aan: ‘dat klopt precies’, zei ze toen.

Zo was mijn eigen droomonderzoek vlammetje begonnen.
Middels het eerste boekje van Patricia Garfield, Creatief Dromen, werd ik al gauw gestimuleerd om verder te kijken. Wat me daar al gauw duidelijk werd, was vooral in hoeveel oorspronkelijke culturen dromen onthouden en ook de inhoud ervan toepassen in het dagelijks leven, de gewoonste zaak van de wereld was. Hele volksstammen baseerden er cruciale beslissingen op en zowel de dromen van kinderen als volwassenen werden en worden uiterst serieus en onder de loep genomen iedere ochtend.
In het Westen is het buiten de psychologie pas vrij recent dat de uitdrukking ‘Dromen zijn bedrog’ en vooral nutteloos, niet meer algemeen als waarheid betitelt wordt.

Inmiddels zijn er jaren verstreken waarin ik mijn dromen heb leren onthouden, waarin ik meters opschrijfboekjes en later zelfs een database inclusief eigen droom symbolen ABC heb verzameld.
Veelal heb ik ze leren begrijpen, zij het soms erg aan de late kant 😉
Ook heb ik met mijn dromen en die van cliënten en studenten (in droomworkshops) gewerkt, en ik heb ze ook voor mij kunnen laten werken.
Ik heb geleerd ze na ontwaken te bevragen en ook om voor het slapen gaan de juiste vragen te stellen waarop dan soms een cryptisch, soms een totaal duidelijk gedroomd antwoord volgde.  En soms bleef het stil, alsof mijn onbewuste wilde zeggen: dát lesje zul je op een andere manier moeten leren’.

Juist omdat ik de laatste tijd door mijn burnout, (zo’n levensles ‘the hard way’, door ondervinding) eerder minder dan meer mijn dromen onthou en er echt ook wel weer naar verlang om er meer contact mee te hebben, was en is dit boek voor mij een uitkomst en feitelijk een Godsgeschenk om mijn eigern kacheltje weer aan de gang te krijgen. Met heel veel praktische informatie, ook van de meest recente onderzoeken naar de werking van het brein in samenhang met droomonderzoek, is het tegelijkertijd uiterst informatief, praktisch én een heel erg speelse benadering van hoe je je dromen als een functioneel onderdeel van je leven, en vooral ook als een verrijking ervan kunt leren zien. En in mijn geval, een serieuze ondersteuning bij het herstel van dat vermogen wat we allemaal hebben: de verbinding tussen bewuste en onderbewust aanwezige informatiestromen, zij het visueel, emotioneel, mentaal of spiritueel.
Via onze dromen wordt alles wat we bewust of onbewust binnen ons bereik hebben, toegankelijk voor gebruik in het dagelijks leven, zowel om richting te vinden in privé als in je profesionele leven.

Het boek geeft uitstekende handvatten om zelf je dromen te leren onderzoeken, maar ook om eventueel anderen daarbij te ondersteunen, of in gezinsverband je kinderen vertrouwd te maken met hoe zij hun eigen antwoorden kunnen vinden op grote en kleine vragen en hoe ze zelf hun draken kunnen leren verslaan. Dit door diverse werkvormen te gebruiken.Voor mij is de mystieke, magische kant van dromen ook een voedende en inspirerende factor in mijn leven die ik nu mis.
Er zijn ook hoofdstukken gewijd aan lucide of heldere dromen en aan met meerdere mensen samen dromen, dus een zeer compleet geheel waarbij iedereen die er ook maar een beetje in geïnteresseerd is aan zijn of haar trekken kan komen.  Je kunt dromen net zo spiritueel benaderen als je zelf wilt, maar de benadering in ‘Wat heb jij gedroomd vannacht’ is altijd praktisch.
Ook het vermogen om via je dromen tot creatieve oplossingen maar ook op totaal vernieuwende concepten te komen, passeert de revue.
Kortom een aanrader van de bovenste plank!

***** 5 Caro Sterren


6 reacties on “Wat heb jij gedroomd vannacht? wurmwoensdag”

  1. Annemieke schreef:

    at klinkt goed…ben ik ook erg in geinteresseerd…kan ik t boek van je lenen?

  2. Wat een geweldig leuk artikel! Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het verder gaat – ga je weer meer dromen onthouden? Spannend…
    Groetjes, Nicoline

  3. Leuk en ja dat kan, al is het één van die boeken die erom vragen steeds weer in te kijken, in ieder geval voor mij ‘-)

  4. jjvoerman schreef:

    ik droom zo bizar, en ze vliegen ook zo weer weg. Pas in volgende dromen denk ik , O ja!
    ik ben altijd bezig, er moet altijd iets.
    deze week voor het eerst opgeschreven wat ik wist, maar ik kan er geen touw aan vast knopen.
    wel een mooie opvolging gehad in een hazeslaapje, waarbij ik van te voren meer uitleg vroeg over mijn droom.

    • Je bet de eerste die geinformeerd wordt – ik wil je comment niet verliezen en ben net net net over naar mijn eigen domein caroliengeurtsen.nl De officiele boodschap hier ontbreekt nog, omdat ik nog de puntjes op de i aan het zetten ben
      Mag ik je verzoeken om deze comment mee te verhuizen, en daar te plaatsen… daar zou ik heel blij mee zijn – dan ga ik nu de officiele announcement maken 😉 – http://caroliengeurtsen.nl/?p=4386


Plaats een reactie