…en zonder dromen waren we dood #wijvenweek

ligt driekwart vol te wachten © Photo C. GeurtsenDreamer ~ Ik kan niet wachten tot ik weer elke dag mijn dromen kan herinneren.
Dat is al weer even geleden. Ook al weet ik dat ik me dan te pletter ga schrijven. De stapels boeken, schriften en multomappen die door de jaren heen zijn ontstaan, zijn daar de stille getuigen van.
Structureel slaapgebrek, waaraan ik enkele jaren geleden heb, is funest voor het onthouden van je dromen. Je doet kleine uitputtingsslaapjes en neemt absoluut niet mee, of bijna niet, wat je dan beleeft.

Vorige week was het ineens raak, een al vrij lange, die zich aaneenrijgend openbaarde en me tijdens het Whatsappen aan een vriendin te binnen schoot. Ik lag nog in bed en weet, nu niet bewegen, geen dromenschrift pakken want dan glipt hij weg. Zij was dan ook gelijk de ongewilde ontvangster van het hele relaas. Ik zal het vandaag eens opzoeken en uittikken.
Ik heb eindeloos veel met mijn dromen gedaan, gewerkt zelfs en ze leren interpreteren en een steeds belangrijker rol laten spelen in mijn dagbewustzijn. Als ik ze onthou, of het nu leuke of minder leuke zijn, dan ga ik sowieso lekkerder de dag in.
Ze zeggen wel eens ‘dromen zijn de taal van je ziel’ en ik geloof daar wel in. Wat zeg ik, ik weet dat het, in ieder geval voor mij, zo is. Ik heb flink wat staaltjes meegemaakt waarin mijn dromen voorspellend waren en ook dromen die een verlossend antwoord hadden op prangende vragen.

Ik onthield nooit mijn dromen

tot ik met een jaar of vijftien op vakantie aan de lopende band beelden en verhalen meenam de dag in. Daarna werd dat vaste prik en zo begonnen mijn droomdagboeken te ontstaan.
Toen ik rond de twintig was, hebben wij met een stel meiden een advertentie gezet in de Groene Amsterdammer, met de vraag of iemand ons wilde assisteren in onze dromen begrijpen en ook wat meer kon vertellen over de achtergrond en de werking ervan.
Daar kwam een psychologe op af waarmee we gedurende een periode iedere week samenkwamen, aan de hand van verschillende technieken onze dromen bespraken en ook aan de verschillende theorieën toekwamen. Heel erg leuk was dat en het heeft de toon gezet voor het belang wat ik hecht aan de werking, vaak gedeeltelijk verwerking van je dagbeleving, en de betekenis. Als je je er in verdiept, kunnen ze je echt dienen. En zonder dromen gaan we dood. Behalve dat dat figuurlijk waar is, is het ook heel letterlijk het geval.
Er is veel onderzoek gedaan naar de werking van dromen. Als iemand constant tijdens de R.E.M. slaap gewekt wordt – Rapid Eye Movement, korte periodes waarin gedroomd wordt – dan wordt hij of zij op den duur totaal gestressed en uiteindelijk gek of erger.

Wordt vervolgd….

Alles over dromen” “Droom dromen WikiDroom startpagina

Deze column is geschreven in het kader van “Wijvenweek” met iedere dag een eigen thema. Onder de paraplu van “Maskers Af’.


One Comment on “…en zonder dromen waren we dood #wijvenweek”

  1. […] target=”_blank”>Dreamer </a>~ Ik kan niet wachten tot ik weer elke dag… Read More → » ZielsGenotenPijn […]


Geef een reactie

