Men I admire – Gordon Sumner (Sting)

Every breath you take ~
De afgelopen week was ik bezig de band van mijn oom voor het voetlicht van Giel Beelen te werpen. In De Wereld Draait Door deed hij een oproep aan oude rockers of bekenden om te voorschijn te komen want hij zocht een ‘Grijze Duif voor op Pinkpop 2012.
De Jets bestaan al meer dan 50 jaar en treden nog steeds op voor uitverkochte zalen. Zo ook weer aanstaande zondag in het Vechthuis. Maar dus waarschijnlijk niet op Pinkpop😉 The Jets in Action.

College Tours

In dezelfde uitzending kondigde een van mijn lievelingspresentatoren Twan Huys zijn volgende gast aan die vanavond in  Collegetours aantreedt. Een selecte groep studenten kreeg de unieke kans om Sting het hemd van het lijf te vragen.
In het voorfilmpje zag ik dat er zelfs een jonge vrouw zo stoer is om te vragen of ze samen met hem every little thing she does is magic te zingen. En dat honoreert hij ook nog  doodleuk. Tijdens de soundcheck voor het optreden wat direct na College Tour uitgezonden wordt, zingt ze stralend en krachtig mee.

Sting

Ik ben al fan vanaf The Police, al vond ik toen zijn soms wel erg schelle stemgeluid vaak ook irritant. Naarmate zijn stem rijpte en hij solo ging, waardeerde ik hem des te meer. Zeker toen ik enkele jaren terug een documentaire zag over de mens in de muzikant, groeide mijn respect en bewondering voor hem. Zijn commitment aan aan gezin en zijn vrouw waren en zijn indrukwekkend. Een fragment waarbij hij zijn vrouw moreel ondersteunt bij de bevalling van hun kind is me vooral bijgebleven.  “Commitment is not our nature, yet the effort to do that is an important effort to make and a daily meditation”.

Hij heeft iets weg van een in het volle leven staande boeddhist maar noemt zich zelf een devoted musician, who has no problem with God but with religion’. Sting leidt kortom een behoorlijk bewust bekwaam leven en heeft een solo carriere achter de rug van 25 jaar waarover hij zelf zegt: ” You play music because it feeds your soul, not to become rich and famous… “. 
Sting heeft samen met zijn vrouw zes kinderen en doet drie uur per dag aan yoga. Bovenal is hij ook een tantrika. Dat is ook een voor mij zeer belangrijk onderdeel van mijn leven en levensbeschouwing, en maakte het lijntje alleen maar steviger.  

Tantra

Ook tijdens de uitzending van DWDD blijkt, als dit onderwerp ter sprake komt, hoeveel misvatting er is over ‘ware’ tantra. Het wordt toch het meest geassocieert met orgies en er maar op los leven, en dat terwijl het in essentie gaat over waarachtigheid en de bereidheid om met een open nieuwsgierigheid alles te onderzoeken wat je tegen komt in je leven, als zijnde een deel van het goddelijke, inclusief je oordelen over anderen en jezelf en inderdaad ook je seksualiteitsbeleving. Seksuele energie wordt door tantrika’s gezien als een onlosmakelijk en essentieel deel van het leven zelf, wat veel meer in zich heeft, veel verder rijkt, dan alleen vrijen en de daad in zijn meest brede betekenis van het woord. Alle creativiteit en verlangen om te creeeren, vloeit voort uit seksuele levensenergie.

Dus ja, als het even kan zit ik vanavond voor de buis, om even bij te tanken en inspiratie op te doen. Eerst een pratende en dan een muziekmakende Gordon, die waarschjnlijk door bijna niemand meer zo genoemd wordt.

Ondergewaardeerde liedjes – Seven Days – Sting |

25 jarig solocarriere 10 questions for Sting   | Jets Story | The Jets in Action | Centrum voor Tantra |


5 reacties on “Men I admire – Gordon Sumner (Sting)”

  1. José zegt:

    Toch kan ik het niet laten om een verband te leggen tussen de tantra en de 6 (!) kinderen..:)

  2. Neveneffect zegt:

    Ik heb toch liever Sting & The Police dan Sting solo!🙂


Geef een reactie

