kreunend van het lachen weglopen

eerste liedjes

eerste liedje

Iemand vroeg me naar aanleiding van de column van gisteren of ik niet de slappe lach had gekregen bij de ‘verplichtte zucht en kreun oefening’ ?
Dat bracht behalve mijn antwoord ook weer terug hoe enorm veel het plezier in zingen mij – uiteindelijk – gebracht heeft. Eerst mijn antwoord:

Slappe lach gaat weer over in iets anders als je erbij blijft, [niet wegloopt van de ervaring] en aangezien het een opleiding is, bleef ik in de les en dan kom je dan vanzelf weer in een ander emotie terecht om er uiteindelijk in te gaan zingen. Dus ja, slappe lach is er ook geweest… Een van de vele emoties… en als je in/met allemaal kunt zijn, je met allemaal kunt verhouden, dan is dat waar de vrijheid (innerlijke) begint. Ik geloof zelf niet zo in één richting die ons past, maar in richtingen die ons wel of niet nieuwsgierig maken naar wat het ons op kan leveren.
…je bied me gelijk food for blog voor vandaag dank je wel…
xCarolien

Kraaien van plezier, krijsen van de honger

Van nature maken we graag geluid, het past vanaf de wieg bij uiten wat  je nodig hebt en hoe het met je is, en is verbonden met diep ervaren van gevoelens van veiligheid en onveiligheid. Kijk maar naar tevreden baby’s, en trouwens ook naar de ontevredenen, die maken pas herrie.
Vaak wordt het je uiten met geluid maar al te vroeg in de kiem gesmoord en leren we onze mond te houden, als het niet met spreken is dan toch wel met zingen. Als je geluk hebt gehad, ben je gestimuleerd om je stem te laten horen en te leren kennen en zing je misschien in een koor of solo, onder de douche of in de auto. En zelfs dan kan het zijn dat je nog niet de dieptes van je eenvoud, liefde of kracht hebt geraakt met je eigen geluid.

Houdt je mond!

Toen....

Met drie jaar stond ik op de tafel bij mijn oma in de huiskamer luidkeels ” I love you, yeah yeah yeah” te zingen. Met een “Twist” ketting om die ik van mijn moeder had gekregen. Mijn oom speelde piano/electrisch orgel bij “The Jets” en er was overal muziek om mij heen. Helaas helaas mocht dat niet voortduren.
Door een verhuizing kwam ik op een streng katholieke en onpedagogisch verantwoorde school in Utrecht terecht en en daar werden creatieve en expressieve uitingen eerder de kop ingedrukt dan aangemoedigd. In de vijfde klas (groep 7) mocht ik tijdens de zangles wel mijn mond bewegen maar er mocht absoluut geen geluid uit komen, omdat ik ‘vals’ zong. Je zou zeggen: Waar is de zangles voor?”

later...

Zing je ziel

Dat was dermate demotiverend dat ik dat zo’n 20 jaar volgehouden heb – niet zingen – om vervolgens resoluut mijn verlangen achterna te gaan. Ik koos een drieweekse vakantiebestemming waar ik op een van de Noorse eilanden 6 tot 8 uur per dag liederen van over de hele wereld gezongen heb.
Ik ben nog steeds niet toonvast en kan absoluut geen teksten onthouden, maar ik kan inmiddels wel fijn en soms ook erg mooi zingen. Zelfs heb ik op Het lied van de Ziel  meegezongen, een CD van Jan Kortie and friends. Dat had ik nooit gedacht – en die meester al zeker niet.
Na een jaar van de opleiding tot stembevrijder te hebben gevolgd, vond ik het al snel heerlijk om ook anderen met schroom tot zingen, of vertwijfeling rondom eigen capaciteiten in die richting, tot grote hoogtes en vooral heel veel plezier te begeleiden.

Op het gevaar af dat het een verkoop praatje lijkt, toch even twee reacties uit die oude doos.
Ik beoefen op dit moment mijn vak niet meer, dus het is een tevreden terugkijken…

Zing je Ziel, privé sessie:

“Zing je Ziel heb ik ervaren als een warm bad, Carolien neemt je mee door gebieden die veelal onontgonnen en zelfs een beetje weggestopt zijn (je eigen zangstem en plezier in zingen). Carolien’s benadering is enerzijds koesterend en anderzijds is zij ‘de schaamte voorbij’, waardoor je als vanzelf wordt aangemoedigd om je te openen. Op die wijze kunnen zich inzichten aandienen waar je mee verder kunt, maar in ieder geval geeft het een diepe ontspanning en ruimte voor emoties.”

15 maart 2010, Nikolet Z.

”Zing je Ziel dag:

“Nog altijd, na 3 weken, ben ik aan het zingen, soms heel zachtjes, soms hardop. Mijn eigen stem troost en bemoedigt me, maar laat me ook mijn eigen plezier horen. Wat een heerlijke ontdekking!”

Marleen Bos, 22 mei 2010

Het lied van de ziel |  The Jets Vroeger | The Jets Nu 


5 reacties on “kreunend van het lachen weglopen”

  1. jjvoerman zegt:

    soms wil ik betere oren…

  2. marrie zegt:

    Via ‘Voeding voor de hongerende ziel’ ben ik hier beland. Wat een verrassing om hier ook nog een stukje met Jan Kortie te horen. Twee keer heb ik hem meegemaakt, twee wonderschone belevenissen.

    Nog even terug naar de milde detox waar je me in een tweet op attendeerde. Ik heb eea doorgelezen maar echt mild lijkt me zo’n leverreiniging me toch niet. Ik doe het wat rustiger aan en begin morgen met warme water en citroen en de grapefruit.

    Dank je wel! ook voor The Jets🙂

    • Wat leuk, Marrie dat je me ook hier gevonden hebt… en je hebt helemaal gelijk hoor, de leverreiniging maakt de milde detox tot een redelijk ‘gewone’ echte detox. Ik ervaardde de maand als mild omdat ik in tegenstelling tot vorige jaren ‘gewoon’ mocht blijven eten, vandaar. En de leverreiniging ervaar ik zelf ook als niet moelijk, vies of wat ook, maar kan me voorstellen dat het er van buitenaf wel zo uitziet.

      De milde detox kán dus ook zonder leverreiniging. Ik pak het nou eenmaal graag heel grondig aan – als ik dan eidelijk begonnen ben, want dat heeft best lang geduurd😉
      Veel plezier van en bij het lekker voor jezelf zorgen / fris de dag beginnen – met citroen en grapefruit. Ga ik zo ook weer doen.

      Grappig dat ook jij binding hebt met Jan Kortie en je The Jets leuk vind…
      Groet, V Carolien

  3. […] zelf meegezongen heb, en uit volle borst of zachtjes, al naar gelang de stemming, mee gaan zingen. Kreunend van het lachen weglopen is ook altijd een […]


Geef een reactie

