Sober of niet vasten

Ik heb stiekum met je gedanst ~>

Als detoxee zit ik natuurlijk al 12 dagen hardstikke in de introspectieve, nog steeds lekker etende maar toch wel versoberde sfeer. De zonder alcohol, koffie en suiker-wind die door huize weltevree waait, valt me licht, maar omdat vandaag de officiele eerste dag van de vastenperiode is voor een steeds kleiner wordend deel van de bevolking, heb ik toch weer even naar de hoed en de rand gezocht. Het is voor mij immers 100 jaar geleden dat ik een vastentrommeltje met snoep erin heb gehad.

  Geen Facebook tijdens de Vasten?

“Bij het islamitische vasten is het eerst soberheid en daarna een feestmaaltijd. In de rooms-katholiek traditie is het eerst drie dagen feest, en daarna vanaf Aswoensdag, volgt een vastentijd van ruim zes weken, tot aan Pasen. Op zondag hoeft er niet gevast te worden”. Uit de Trouw vandaag.

De religiehistoricus Peter Nissen (54), verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, ziet de vastenperiode graag in een licht ontdaan van boete en schuld afkopen maar “… de betekenis van vasten moet juist op de toekomst gericht zijn. Een tijd van voorbereiding, van toeleg, toewijding, concentratie. Tijdens de veertigdagentijd ben je eigenlijk als een sportman bezig met intensieve training voor iets dat in het verschiet ligt. Die gerichtheid naar de toekomst, in plaats van het boete doen voor het verleden, zie je niet alleen in de Bijbel, maar ook in ascetische tradities zoals het boeddhisme.”  Dit sluit erg aan en verwoord hoe ik deze periode in mijn leven ervaar. Ik aarzel nog over in welke mate ik wil onthechten van SM gebruik.

Soberheidstest

Ik hoefde niet te zoeken naar onderstaande soberheidstest maar alles op zijn tijd dus terwijl Roderick meekijkt eerst nog even dit:

…ondertussen heb ik wel mooi voor het eerst sinds tijden de sterren gekust en van de hemel gedanst door het dak wat er even af was. Niks stiekems aan. En wel hierop:


One Comment on “Sober of niet vasten”

  1. […] Leverreiniging | Sport en Geluksstofjes | The Smooth Way op Twitter | Sober of niet vasten […]


Geef een reactie

