Op Verzoek: Geheime kwijtschelding

Laughing Brother of Buddha

een dag niet gelachen...

God is a DJ

“Wat voor geheim wil je kwijt en waarom?”, was de vraag voor vandaag.

Als ik al een geheim zou hebben, zou ik het ook niet zomaar kwijt willen en vermoedelijk zeker niet en plein public, kwam er gelijk bij me op.
Volgens mij is er van alles in mijn leven wat onder geheim gerekend zou kunnen worden, weinig of niets wat niet tenminste één iemand en meestal vele iemanden weten. Ik ben nogal open, ook over privé zaken en heb zelfs weleens gezegd dat ik aan een eerlijkheidssyndroom lijd. 

I Trusted You

Een diepe aandrang van binnenuit om de waarheid te spreken, te koesteren en ook te willen weten van de ander….
Waarheid voorzover mogelijk, want is altijd subjectief, bijna altijd zeer persoonlijk, maar die persoonlijke kant heeft ook mijn nieuwsgierigheid en ik vind het uitermate boeiend om met waarheidsbeleving bezig te zijn.
Een van mijn grootse genoegens is, om gedurende enige tijd, van 5 tot 30 minuten, met een maatje aan innerlijk onderzoek te doen. Waarbij de een alleen maar zeer aandachtig luistert en de ander, vaak met ogen dicht, voelt en praat wat de bevindingen zijn. Het wordt ook wel inquirie genoemd. Waarschijnlijk totale abracadabra voor de een, bekend vanuit therapeutische grondslag  voor de ander en voor een derde een vanzelfsprekend onderdeel van de dag of week.

Blinde vlekken heb ik ongetwijfelt zeker te weten en dus ook zat geheimen voor mezelf en daarmee voor de ander.
Een van de grootste en pijnlijkste geheimen die ik heb, is dat ik niet meer dans, en al 4 1/2 jaar niet meer echt uitbundig gedanst heb, behalve als ik lesgaf. Dan lukte het vol overgave.
Wie mij goed kent zal dat verrassen omdat ik altijd een dansbeest ben geweest, of in ieder geval vanaf de middelbare school, en er later ook veel ruimte voor heb gemaakt tijdens mijn workshops en trainingen.

Na de dood in 2007 van een zeer dierbare vriend en vijf ritmes dansdocent, die (naast Gabrielle (Roth zelf) mijn grootste vijf ritmes  inspirator was, is er een aaneenrijging van pijnlijk gebeurtenissen in mijn leven geweest die daarmee dusdanig associeerden dat ik een deel van mij, de danser, heb laten versterven.
Een uiterst pijnlijke constatering, ook omdat ik daarmee een gemaakte commitment, namelijk dat ik door zou dansen, niet waar heb kunnen maken. Tot nu toe, zeg ik er bij, want ik weet als geen ander hoe het onder mijn huid zit en op het juiste moment, op de juiste plek, met de juiste muziek dusdanig kan smelten in mij dat ik weer als vanouds, ‘én helemaal nieuw, door alle ritmes heen kan dansen.

Music Matters ~>  God is a DJ and I’m nearly there… with  Insomnia to prove it!
Slow Dancing with Chaos – Thanks Gabrielle, I remember my roots again.
And sorry C that I could not forgive.  – Ik weet het, ik mag geen sorry zeggen, maar ik doe het lekker toch. Laat me!

Thnx Steven Gort for bringing up the question!

Insomnia – Faithless


Music Matters – Insomnia


4 reacties on “Op Verzoek: Geheime kwijtschelding”

  1. Emile zegt:

    ‘Walk your talk’ hoorde (of las) ik het eerst van jou. Ik hou van de eerlijkheid en openheid. Soms ben ik zo blij dat ik zo nu en dan eraan wordt herinnerd dat ik niet de enige ben die dit hoog in het vaandel heeft staan. HEt doet wel eens zeer maar ik kan niet anders🙂
    Dit is zo’n moment. Dank je Carolien en Steven Gort

  2. jjvoerman zegt:

    Gabrielle Roth and the Mirrors.
    heb ik ooit een CD van gehad.
    Ik denk erover om een dansweekend te houden in het dansklooster.
    voor slechthorenden.
    stilte dus, en muziek met veel ritme en weinig andere instrumenten.
    daarbij dacht ik meteen aan Gabrielle Roth.

    ik heb contact opgenomen met de mensen van het dansklooster en ze vinden het een goed plan. ik ga er in maart heen om voor te bespreken. en dan genoeg mensen vinden. goedhorenden ook welkom\, dankzij een opmerking van Steven Gort.

    ik heb nooit gedanst. dus wordt spannend voor mij om te ontdekken (ben slecht met mijn lijf: zo’n laatst-gekozen-met-gym type)

  3. Ellen Kisjes zegt:

    Geroerd , brok in de keel, zodat ik er alleen maar stil van kan zijn.!


Geef een reactie

