Op verzoek: Leefstijlverandering

Station Houten 4 febEen echt Wordfeudwoord dacht ik, toen het tot me doordrong wat er stond. Ik trok er een beetje mijn neus voor op, het associeerde met modebladen, make-overs. scheidende mannen met een leeg nieuw huis en een Ikea gids op stap. Kortom een ietwat abstract en  gekunsteld woord wat nog geeneens een eigen pagina op Wikipedia heeft. Geen woord waar je je met plezier  mee identificeert als je geen zak met geld op voorraad hebt, dacht ik.

Schoon schip maken

Tot ik vanmorgen geheel volgens plan in de keuken de blender te voorschijn haalde en een restje rode wijn door de gootsteen spoelde.
Ik realiseerde me dat ik zo ongeveer in het oog van de orkaan van het begrip leefstijlverandering zit: Van een koopwoning naar een huur woning; van auto naar openbaar vervoer; van een eigen bedrijf naar de ziektewet, van opvoeden naar ontmoederen en last but not least van een vrij trage stofwisseling met veel lichamelijke klachten naar stap één van een gezonder lichaam, namelijk het voorbereidingen treffen voor een milde detox (reinigingskuur) van een maand. Al met al geen kattepis.

African Mandala Owusu/GeurtsenManwiela Mandala

Een burnout krijg je dan ook niet zomaar en je bent er ook niet zomaar ‘vanaf’. Ik vermoed dat altijd de schaduw van een zwakkere plek achterblijft, die aandacht behoeft, want wat de omstandigheden ook zijn waar je mee te kampen hebt gehad, er is vast ook bijna altijd een persoonlijk onderliggend patroon wat het opbranden heeft bevorderd.
Bij mij was mijn werk mijn passie en daar was ik dus 7 dagen per week wel in een of andere vorm 8 tot 10 uur per dag mee bezig. Dus ‘Grenzeloos’ is eenbegrip waar ik wel een jaartje of wat op mag mediteren zodra me dat weer lukt, of tijdens mijn eerstvolgende mandala maken.
Ook zoiets, toen ik klein was tekende ik aan de lopende band mandala’s zonder ooit van het woord gehoord te hebben. Totdat ik twaalf was, de eerste tekenles op de middelbare school deed me de das om. Daarna heb zo’n dertig jaar zelden een potlood aangeraakt.
En nu ben ik aan het inkleuren, al een week lang iedere dag. Kopieen uit een boek  met 74 mandala’s van over de hele wereld,  wat zeker al vijf jaar in mijn boekenkast ligt. Ooit eens gekocht voor mijn leerlingen en nu mag ik zelf. Ik ben ik over de drempel en heb mijn oordeel overboord gemieterd over inkleuren.Het is voorlopig de enige zitmeditatie die ik goed volhou en waar ik steeds meer plezier in krijg, al bevoel de eerste eigen schildering gisteren ook wel goed.

Ik schep nu genoegen in de eenvoud van de huurwoning, de weggevallen autolasten en zelfs in het openbaar vervoer, ook al is dat soms een hele uitdaging.
De eerste spinazie smoothie is opgeslobbert en ik verheug me voorzichtig op de maand die komen gaat. want ik weet hoe het voelt, eenmaal daar: zonder alcohol, koffie, zwarte thee, suikers en met maar heel weinig koolhydraten is tot nog toe altijd de energie toegenomen, vitaliteit vergroot en de stofwisseling naar wens geworden. De weg ernaar toe was wat lang deze keer, maar de eerste stappen zijn genomen. Vanaf maandag waarschijnlijk regelmatig verslag hierover  en over andere gezondheidsgedoe op The S Word.

Dank je wel Emile, voor dit thema, en wat een toeval, je was de eerste die reageerde op de oproep voor  ‘blogopverzoek’, dus het eerst aan de beurt, en het is je verjaardag. Bijzonder! Gefeliciteerd en een heerlijk jaar toegewenst!

Favo dagblogger: bij deze Emille OudeWolbers Onderweg zijn want ik hou van pioniers.
Favo #followeveryday: is voor mij Ivan Wolfers, hij heeft al lang geleden mijn hart gestolen en geeft het iedere keer rijker terug!
The S Word – Online Magazine, mag er ook wezen. Leuke uitdaging voor mij ook: om uit te zoekn of ik moeiteloos mezelf een spiegel voor kan houden: “Doe S Gezond!” Morgen weer met muziek.


5 reacties on “Op verzoek: Leefstijlverandering”

  1. Emile zegt:

    Dank je wel Carolien en wat een schitterende match en wederkerigheid in verhaal en thema (grenzeloosheid, burnout, leefstijl). Schitterend om te lezen hoe je bijna l e t t e r lijk van weerstand naar herkenning schrijft. Op naar de volgende stap, ook voor mezelf. Middenin de leefstijlverandering voor een nog mooier, gezonder en vitaler leven.

  2. jjvoerman zegt:

    ik lees/f weer even mee. mooi om je zo te volgen. mooi hoe jij jezelf volgt.

  3. en Emile wat bijzonder dat je je er zo in herkent – mooie match inderdaad en heel erg interessant dan wat synchroniciteit etc betreft. Ook omdat de affiniteit met het woord inderdaad n i h i l was😉
    Groet en fijne avond!
    Carolien

  4. […] intussen met de vruchten van een gezondere levensstijl, niet te verwarren met lifestyle (lees ook de blog van Carolien Geurtsen die begint met weerstand tegen het woord […]


Geef een reactie

