Zaterdag mét burka zonder twitter

 Cold shoulder Zaterdag werd er niet gekookt, het was thuis vroeger soep met stokbrood of patatdag.
Als het een beetje tegen zat, kwam de patat zelfgebakken van de buren, net te weinig en net te slap, eerder smakend naar meer maar dan ‘full or filling’.
Wel lief en nooit vergeten, die pan over de schutting, een grote gebutste van alluminium.
Zaterdag wordt er ook even niet getwittert, zag ik een beetje laat. In ieder geval door een aantal tweeps, en ongetwijfelt weten we aan het eind van vandaag ook uit een of andere statistiek hoeveel procent zich onthouden heeft, het heeft kunnen laten. De belofte van Internet was: iedereen mag alles publiceren en toegang tot hebben.
Vandaag dus een #twitterblackout, vanwege de aangekondigde selectieve censuur door twitter zelf.

WitterT

Afhankelijk van waar je woont en de wetgeving van dat land, volgt een sweep van Twitter door de content.  Omdat ze anders door het land zelf uitgeschakelt worden en miljoenen aan advertentie inkomsten missen.
Dus heb ik net het vonkje weggehaald van automatische Twitter aankondiging “online gaan van deze blog” en zal ik ook kunnen constateren hoeveel lezers dat scheelt in de statistieken. Mensen die normaliter via twitter opmerkzaam gemaakt worden dat er een nieuwe blogpost verschenen is.  Het wachten is op de blokkadevrije tegenhanger, WitterT.

Recalcitant bankhangen

Al hoefden wij niet vroeg op het sportveld te staan wegens gebrek aan voetballiefde, Zaterdag was toch van oudsher een dag waarop veel moest: Eerst uitgebreid, gezellig en vooral leuk ontbijten, vervolgens boodschappen doen én ergens nog het huis schoonmaken want dan lag er tenminste wat minder druk op de zondag.
Maar ook nog op het verlanglijstje: ’s avonds leuk uitgaan. Dat betekende jezelf opkrikken van de bank, en na wat getut vermoeid de deur uit. Gelukkig in de meeste gevallen wakker geblazen door fijne muziek of goed gezelschap.
Op initiatief van partnerlief volgenden toen een paar jaar van voornamelijk bankhangen’s avonds, in den beginne ronduit leuk, gezellig, en voor mij echt wat anders: genieten van elkaar, van tv-programma’s, lekkere hapjes en drankjes. Maar later werd dat naast elkaar gestaar in dezelfde richting, de ruimte waar ergens in de verte een TV stond.
In mijn alleenwoon-tijden gooide ik regelmatig de TV de kamer uit of een mooie doek erover, om verslaving te voorkomen – een primitieve Ken Uzelve – maar in het samenwoontijdperk was dat Not Done. Inmiddels wordt TV weer heel selectief met eyes wide open gebruikt of juist om bij in slaap te vallen.

Tijdens het schrijven nu even een potpouri van stukjes DWDD en Paul en Witteman en tot slot het Journaal. Niet vrolijk om mee af te sluiten, maar ik doe het toch. “De jonge dader die vorige week de vijftienjarige J. heeft neergestoken (later overleden) heeft dat mogelijk voor 100 euro gedaan en er wordt onderzocht of een bericht op Facebook inderdaad de aanleiding is geweest. No shit and no kidding. Required #stupitidyblackout en de ‘parental guide how to influence your kids for good commen sence’.

Amsterdam negeert Burkaverbod rtl4Toch nog even het betere nieuws, ook lekker recalcitrant, zo ken ik ze weer onze beste vrienden: “De Amsterdamse politie heeft kritiek op het boerkaverbod en zal niet optreden bij overtreding ervan”. Waarom? “Het verbod draagt niet bij aan de veiligheid want er is op dit moment geen probleem aangaande gezichtsbedekking”. Chapeaux! In de bank of op andere belangrijke plekken, prima, maar op straat, Allah.

Nu nog even een paar uurtjes knappe uiltjes zoeken en dan onstpannen de dag in. Dat is tenminste de intentie, kijken of ze weerbarstig is of meewerkt. Of er gekookt gaat worden of niet. En vanavond in de Tijdlijn zien wie er vrolijk doorgetwittert heeft en zich gee zorgen maakt om het Twoerkaverbod.


3 reacties on “Zaterdag mét burka zonder twitter”

  1. petepel zegt:

    Heb ik een tijd lang weinig tot niet kunnen twitteren en dan zou er juist vandaag een twitterblackout zijn…
    Maar ik heb toch maar mooi je mooie blog gevonden!

  2. jjvoerman zegt:

    heb niet goed opgelet.

    wordt soms ook een beetje actie-moe, moet ik eerlijk bekennen. Laatst nog mijn blog op black gehad.

    misschien toch mee moeten doen…

    goed dat jij het gedaan hebt. Zo’n actie heeft niet alleen maar een collectieve protest betekenis, maar ook een soort privé vasten-betekenis.

    over jonge dader en slachtoffer: sommige dingen zijn te wrang om te weten, maar kopinzand is ook niet goed, dus een dank-je met dubbel gevoel

    • Volgens mij heeft niemand er aan mee gedaan die ik ken, #twitterblackout – wat dan vanzelf het effect geeft: ik zal het me zeker verbeeld hebben… Evengoed was het een rustig dagje met een beetje facebook herontdekken waar niet zoveel mensen meelezen😉
      Twitter reikt toch verder voor blogschrijvers.


Geef een reactie

