Kudtnieuws en nachtwerk

 Winter
Het fenomeen goed voor mezelf zorgen is een behoorlijk  grijs gebied voor me geworden. Met weinig energie en de onderliggende neiging om structureel over mijn eigen grenzen heen te gaan, is het iedere keer weer de vraag wat ik aanpak en wat ik laat liggen. Geen pretje voor iemand die vroeger liefst in haar eentje op een ochtend al het meubilair verzette.
Als ik wakker word, is hoe ik op nieuws reageer een goede graadmeter van waar ik op moet letten.
Zo als ik me vannacht (wakker worden betekende 03.00 uur) godsgruwelijk opwind over wat ik lees op Twitter en wat ik dan gelijk maar het asbestschandaal noem, en gevoelens van woede en walging voel als ik net hoor dat honderdduizenden gepensioneerde metaalwerkers volgend jaar mogelijk flink gekort zullen worden, terwijl de verhalen van alle hoge salarissen en bizarre bonussen weer in de vergetelheid ondergedoken zijn.

roos stond droog

nieuwe natte voeten

Zelfzorg en rozen

Ik weet dan dat ik beter Nu klassieke muziek op kan zetten en vanmiddag een dutje moet gaan doen.
Ik hoor mijn zoon al zeggen: “Jij moet helemaal geen nieuws lezen of kijken, het is sowieso meest negatief, slecht voor ieders gezondheid, maar jij kunt er nu helemaal niet tegen”.  
En gelijk heeft hij, maar ik wil me ook niet helemaal van de wereld afsluiten, al zou dat misschien wel beter, of in ieder geval gezonder zijn.
Toen ikzelf nog niet zo echt wist dat een burnout ook betekent dat werkelijk alle filters down gaan, kon ik een hele nacht twitteren of blogs schrijven over al het onrecht in de wereld, van Egypte tot London burning. Daarbij totaal voorbijgaand aan hoe het met mijzelf, mijn voedselinname en slaapbehoefte was. Overmatige adrenaline aanmaak gedurende onbepaalde tijd bleek daar mede de oorzaak van te zijn.
Daar sta je dan met je goeie gedrag en prachtige ontspanningsmeditaties waar ik zo beroemd om was.

Markt in aanbouw

Markt in opkomst

Zo is het dus ook nu aan de orde om goed na te gaan of ik echt om 3 uur ’s nachts op wil staan omdat slapen niet meer lukt, of toch weer eens een slaappil zal nemen en weten dat ik daar de volgende dag groggy van zal zijn, of een saai of ingewikkeld boek zal gaan lezen waar ik hopelijk bij in slaap val. Het moge duidelijk zijn dat ontspanningsoefeningen dan echt niet helpen.
Ik doe soms het één, soms het ander, want te lang de boel de boel laten, maakt het rommelig en ongezellig in huis. Zo viel vannacht de keus op opstaan, foto’s maken van een roos die ik had vergeten water te geven en van het marktplein voor de deur. En een klein beetje opruimen.

 Toch nog even Sopa

Mede in verband met het mooie filmpje hieronder en al die ander youtube opnames onder mijn blogs, toch nog even dit: Mooi en van levensgroot belang dat de ophef over Sopa/Pipa  zo enorm uitgebreid de wereld is overgegaan en het op zwart zetten van de Engelse Wikipedia gisteren zoveel navolging heeft gevonden.
Voor wie nu nog niet weet waar het precies over gaat: “de wetten geven de macht aan de entertainmentindustrie en de Amerikaanse overheid. Deze organisaties krijgen de volmacht om websites te blokkeren die inbreuk maken op auteursrecht. De geblokkeerde website zal vervolgens zelf moeten aantonen als de blokkering ten onrechte is” . Bron: Customertalk.
EU rapporteur internetvrijheid Marietje Schaake zegt  in een interview met 3voor12 het volgende over Internetvrijheid en  Sopa: “Internet en moderne technologieën maken een wezenlijk onderdeel uit van ons leven, maar nog niet van het politieke beleid. In zijn oorspronkelijke vorm vind ik SOPA levensgevaarlijk. Daarom heb ik samen met een aantal collega’s ook een brief gestuurd aan het Huis van Afgevaardigden”. Sinds gisteren werkt zij in Brussel aan een rapport over internetvrijheid, dat moet leiden tot een officieel EU standpunt.  Meer

Ik ben het geloof ik nu al zat, dat met die voeten, maar ik geef ’t nog even een kans en ga ze nu gebruiken om de vuilnis weg te brengen en over de markt te struinen.


2 reacties on “Kudtnieuws en nachtwerk”

  1. henk038 zegt:

    ik zit deels in zelfde schuitje als jij Carolien. Wat bij mij helpt is zo weinig mogelijk met het hoofd doen. Zo veel mogelijk buiten, wandelen, fietsen. En elke week een lange massage. Langzamerhand word ik weer mens. Best een aardig gevoel. Hoofd is ook stil.

    ik stuur je wat zonnestralen, Oke? *vangen*


Geef een reactie

