De deur naar buiten staat open (67)

lets move that busBody and Soul van Amy Winehouse en Tony Bennett was de tweede die ik opende vandaag. Ik zocht naar een energiser die ik ook onmiddelijk vond in MC Hammers You can’t touch this wat me wel toepasselijk leek nu  de hele dag mensen mijn/onze spullen gaan heen en weer bewegen.
Maar Body and Soul vind ik wel zo mooi dat ik die toch verkoos bij mijn ontbijt.

Beweging in Tha House

Vandaag is de eerste  grote Move House-hold actie naar Opslag 1 en 2.
Ik heb er zelf al wat uurtjes ruimen en ordenen opzitten en duik zo ook onmiddellijk weer de kast in.
De nacht was dankzij a little help from my friends goed voor mij en het bezoek van de volgende bewoners van gisteren is verteerd.
De wetenschap dat mijn slaapkamer waarschijnlijk de kinderkamer gaat worden van de nog ongeboren planning doet me goed.
Het zijn leuke mensen net als wij dat waren toen wij hier kwamen wonen.
Net zoals voor onze voorgangers voelt dat belangrijk om dit fijne huis achter te laten en net als zij zijn ook wij nu gescheiden.
Ik begin mij ondanks de enorme vermoeidheid bij momenten te verheugen op nieuw, oningevuld en heel dun tekenen contouren zich af van waar alles heen wil bewegen.
Gisteren lag er een uitnodiging in de mailbox voor een prachtig woonproject wat in november gestalte zou kunnen krijgen. Het is nog lang niet zover, aan veel voorwaarden zal moeten worden voldaan, maar de sterren lijken gunstig te staan.

Hoe dan ook is het de hoogste tijd om deze verstikkende tijdcapsule achterwege te laten.
En om broodjes, koffie en wat lekkers erbij te gaan kopen voor the troops.

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid.
Hier begon het:
Open Deuren: Limit to your love

Alle muziek is te vinden op de Playlist “80 deuren verder”
en dank zij Geert @graat nu ook op Spotify.


One Comment on “De deur naar buiten staat open (67)”

  1. Dag Carolien,
    Heel treffend hoe jij schrijft over ‘de deur naar buiten’ en niet gewoon over ‘de buitendeur’… je geeft hiermee de deur een bestemming…
    Een openstaande deur naar buiten is niet zomaar een ‘buitendeur’ …evenals dat een openstaande deur naar binnen, niet zomaar een ‘binnendeur’ is. Binnen of buiten wordt bepaald door de plaats waar je je bevindt of in de richting waarin je je beweegt. Een ‘open deur’ laat binnen wat buiten is en toont ineens alles wat ‘binnen is’ in een ander licht. En in ander licht, ga je alles wat binnen is, anders zien. Als de deur naar buiten open staat, ben je ontvankelijk en sta je open voor alles wat buiten ‘is’. De ‘open deur naar buiten’ is een doorgang die je in een ander gebied brengt, een nieuw moment. en soms brengt ze je onverwacht in een stortbui of verwarmen gouden zonnestralen je gezicht. Die deur; die open deur brengt het ‘grote buiten’ in verbinding met het ‘kleine binnen’ diep in je zelf.
    Het lijkt alsof het ‘binnen’, wat ooit eens was, achter je laat. In werkelijkheid breng je ‘het binnenste’ in verbinding met ‘het grote buiten’ en vloeien deze in jou samen.
    Deuren intrigeren mij, omdat ze ‘grenzen bepalen’ en een ‘doorgang’ zijn naar het andere…het onbekende.. vaak hoor je de uitdrukking; ‘achter ieder deurtje is wel wat…’ In mijn vak, als interieurontwerper, kom ik vaak het begrip ‘openslaande deuren’ tegen… Soms word ik daar een beetje moe van…😉 Want het is maar net wat je met die deuren doet of van plan bent. Ok, ik ben het met ze eens en het klinkt ook voor geen meter als de makelaar tegen je zegt: ‘ziet u die prachtige woonkeuken met dichtslaande deuren…’ Nee, ‘openslaande deuren’ bekt lekkerder… Waar gaan die openslaande deuren eigenlijk naar toe? Naar het toilet of de badkamer? Grappig is dat men dan altijd doelt op ‘de beweging naar buiten’… Persoonlijk vind ik het mooi om de deur te benoemen bij de functie of bestemming die het heeft.. Waarom is dat bijvoeglijke naamwoordje ‘openslaand’ nodig… We weten toch dat een deur openslaand of dichtslaand is? Anders is het toch geen deur.. ?Ik hou er van om de dingen te benoemen bij hun ‘bestemming’ of hun ‘aard’. Terrasdeuren of Tuindeuren vertellen al een klein verhaaltje….iets over hun bestemming….
    Daarom treft het mij zo dat jij schrijft over ‘De deur naar buiten…’ Je geeft daarmee die deur een bestemming….


Geef een reactie

