Vroeger waren hoeren heilig (61)

Easy Livin

Cynisme is vaak intellectueel vertoon”, kopt een blaadje wat al jaren op de wc hangt. Ik pluk het er net af. Het is het voorwoord van de Happinez Kalender van jaren geleden en de uitspraak is van dichteres Tjitsje Jansen, “Je moet aan cynisme voorbij”, gaat ze verder. “Ik koester een sterk verlangen weer ernstig en onschuldig te zijn”.
Zelf beeld ik me in dat ik nooit cynisch ben, al lijkt het me soms wel een handig afweermiddel tegen pijn en verdriet. De verharding die het vraagt, vind ik bij anderen in ieder geval vreselijk pijnlijk om aan te zien.
Het toeval wil dat er naast de computer het interview met Hugo Borst ligt, uit het AD van 29 augustus, over zijn time-out van negen maanden, omdat hij tegen een burn-out aanzat, of mischien wel erin.
Ik had het uitgeleend aan een vriend die zelf ook wel klaar is met met name cynische mannen en heb het dus zelf nog niet helemaal uitgelezen, maar de strekking is ongeveer hetzelfde: ‘Mijn cynisme heeft me genekt‘, zegt hij.

Over Vaders en Zonen

Ik heb het krantenartikel van mijn vader gekregen. Hij was er zwaar van onder de indruk omdat hij Hugo alleen maar kende als die man met die hele grote mond die altijd wat aan te merken had. Ik vind het erg hoopgevend als ook hele cynische mensen ‘tot inkeer’ kunnen en willen komen. Voor mij was dat al zichbaar bij eerst het boek en later het TV programma met dezelfde titel: Over Vaders en Zonen waarin de gevoelige snaar regelmatig geraakt wordt.

De Wandeling

Ik wandelde vanmorgen even mee met Hella van der Wijst  en intimiteitscoach Carla Kriek. Ik val er vlak voor het einde in, dus dat wordt uitzending gemist én het opzoeken van de documentaire waar ze het over hebben, Virginschool, over een jongeman van 26 die vier maanden gevolgd wordt tijdens een cursus voor seksueel onervaren mannen in Amsterdam.   “The course is designed to boost his sexual confidence”. En van wat ik ervan kan zien is dat ontroerend en indrukwekkend genoeg gelukt.
Hella is een vrouw naar mijn hart en vol bewondering volg ik met enige regelmaat haar pad. Heerlijk werk, weet ik ook uit eigen ervaring; wandelen met mensen en tijdens het gesprek laten ontvouwen welk wonder zij belichamen.

Inwijding

Menigeen zal cynisch zijn of doen over het werk van Carla Kriek en andere sekstherapeuten en het is ook een terrein wat letterlijk en figuurlijk gevoelig ligt. Daar integer mee om gaan, vraagt heel veel bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is niet iedereen gegeven.
Ik vind het niet alleen geweldig maar vind het ook van groot belang. Ik ben al veel langer een pleitbezorgster van inwijdingen voor met name jonge mannen op het pad van seks in liefdevolheid naar jezelf en de ander, zoals dit in vroeger tijden de normaalste zaak van de wereld was. Oók als je geen ‘relatie’ met elkaar hebt. Dit zou veel leed bij meisjes en vrouwen besparen, frustraties en onzekerheden bij mannen weg kunnen nemen en wederzijds tespect en de algehele feestvreugde voor iedereen vergroten.
Stel je voor dat dát gespreksonderwerp zou worden tussen vaders en zonen, in plaats van de enkeling die een bezoek aan het slappe aftreksel, de afstammelinge van de heilige hoer,  aan zijn zoon cadeau geeft voor zijn achtiende verjaardag. Gezond verstand zegt me dat dit een heel goed idee is. Daar zou ik met Hugo wel een programma over willen maken. Jammer, hij doet geen televisie meer.

Het sukses van slechte seks


One Comment on “Vroeger waren hoeren heilig (61)”

  1. Huib Riethof zegt:

    Ik vind je idee voor een inwijdigsprogramma voor jonge mannen/adolescenten ontzettend inspirerend. Waarom zouden we dat niet overnemen van onze voorouders?


Geef een reactie

