Opkijken naar Hemel of Hel (55)

Open Air Museum Göreme Cappadoië TurkeyCarolina in my mind

Het Mysterie van Heel

Toen ik nog Carla heette, ging ik voor mijn plezier naar de kerk op zondag, samen met mijn zusje. Al vonden we de banken wel heel hard en de kerk erg koud. Ik kan me niet meer precies herinneren wat me aantrok. Vol ontzag was ik, dat weet ik nog wel.
Op een gegeven moment waren we er klaar mee en ging ik alleen nog de verplichte kost halen via school. Nog steeds wel wat geïntimideerd deed ik mijn Eerste Communie, wisselde bruikbare biechtgeheimen uit en onderging met lange tanden  het Heilig Vormsel omdat het bij het curriculum van mijn lagere school hoorde.
Op mijn twintigste heb ik me uit laten schrijven uit de Katholieke Kerk.

Brandpunt behoort ook tot mijn jeugd herinneringen, met de specifieke tune/drumgeluiden van de afkondiging als cliffhanger voor de volgende keer.
Het doet me goed dat het terug is van weggeweest. Zij zijn na een tip van de Commissie Deetman in het verhaal van Heel gedoken met de vele onverklaarde sterfgevallen in de jaren vijftig in jongensinternaat Huis St Joseph.
In de documentaire van 4 september:  “Het Mysterie van Heel”  zegt iemand: “De Middeleeuwen hielden pas op rond 1960”.
Gehandicapte kinderen werden dikwijls gezien als signaal van de duivel. In de moraal van de Katholieke Kerk:  “Als ze kort leven, dan zijn ze sneller bij God”.

pupillen aan de wandel - St Joseph

Tussen 1947 -1954 waren de sterftecijfers aan de hoge kant in St.Joseph, aldus de kroniekschrijver. Over de jaren 50 is inene heel weinig documentatie te vinden. Karrevrachten documenten zijn vernietigd. “Daar heeft de buitenwereld niks mee te maken, dat is ons leven”, zouden verantwoordelijke personen gezegd hebben.
Volledig zelfvoorzienend was het klooster, met o.a. een eigen boerderij, bioscoop, voetbalverreniging en  fanfare. Alle verstoten kinderen werden daar opgenomen. Ene Jan Vermeer wordt als nog enigszins luchtig voorbeeld gegeven, met een trieste nasmaak: Een  jongen met een bochel, zijn ouders zochten hem nooit meer op. Totdat hij als ultieme test zijn eigen overlijdensbericht naar zijn familie stuurt met de aankondiging van zijn begrafenis, om te kijken wat er dan zou gebeuren. En ja, op die dag staan zijn ouders er ineens wel. Jan zijn wraak was zoet.
Maar ijzingwekkend is het om te horen hoe de enige huisarts in het hele dorp, dus ook voor St.. Joseph, keer op keer hartfalen moest constateren als doodsoorzaak van de vele sterfgevallen. “Je kunt wel een paar keer opschrijven hartfalen, maar daarmee kun je niet aan de gang blijven”.
Volgens mij duurt het nog wel even voordat: “Dit was Brandpunt, goedenavond”,  werkelijk de deur kan sluiten achter het hoofdstuk Heel. De dorpelingen en familieleden van jongens die daar ooit gezeten hebben al helemaal niet. En volgens mij was er ook een meisjesinternaat met een luchtje.

Ik kan nog steeds groot ontzag voelen voor kerkgebouwen, maar dat gaat vooral uit naar de makers, de bedenkers en de bouwers: Vakmensen, ambachtsmensen. Onder kloosterlingen zullen ongetwijfelt vele rechtschapenen zijn, maar het kaf wat in de publiciteit komt, maakt me keer op keer kotsmisselijk.

Fam. Geurtsen vd Ham 80 deuren verder What’s in a name?

Carolina van geboorte. Carla als roepnaam, komt daaruit voort. Zo heette ik totdat ik op mijn zesde jaar anders besliste. Heel en Hel wonen allebei in Hemel. Wonderlijk.
Where does that leave me
Kerstkind met een fascinatie voor wat rituelen kunnen betekenen voor sfeer, samenhang en ervaren van verbinding. Een fascinatie ook voor mijn geschiedenis.
Mijn opa heeft ook in het klooster gezeten. Ik ben heel blij dat hij is uitgetreden, om meerdere redenen, en ik ben benieuwd naar de zijne.

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid.
Hier begon het:
Open Deuren: Limit to your love

Alle muziek is te vinden op de Playlist “80 deuren verder”
en dank zij Geert @graat nu ook op Spotify.

Ik vind het leuk om feedback te krijgen!



Geef een reactie

