Schrijvfouten en schrijfbloQ (49)

80 deurem verder
Mackie Messer

SchrijfbloQ

Met een stel hele fijne mensen zit ik in een schrijverscollectief waar we onszelf tot taak stellen om al schrijvend te leren en al lerend te schrijven, om onszelf te verbeteren in het ontwikkelen van onze eigen schrijfstijl, en aan de hand van zelfgekozen thema’s onszelf op, voornamelijk digitaal papier uit te drukken.
Op de site van SchrijfbloQ zelf staat het wat interessanter beschreven:

“Eind 2009 hebben zeven creatieve persoonlijkheden zich verenigd in SchrijfbloQ. Anita Steenbakkers, Carolien Geurtsen, Frank Stolker, Geert van den Munckhof, Lucas Bezembinder, Petra Paanen en Thedo Keizer produceren hier regelmatig verhalen, columns of andere teksten. De resultaten lopen uiteen van pure fictie tot en met teksten met (auto)biografische elementen. Sinds 1 maart 2010 worden de schrijfsels op de diverse podia met de lezers gedeeld”.

De ontmoetingen die we tussendoor hebben zijn altijd zeer geanimeerd, met heel veel ideeën, lol, meestal lekker eten en een themakeus voor een volgende ronde.
Ik ben degene die vanaf het begin de meeste spelfouten maakt en het minst de Nederlandsche taal en haar regels beheerst. 10 jaar Turkije, met een totaal andere grammatica dan het Nederlands heeft daar alleen maar aan bijgedragen. Het met elkaar meelezen en feedback geven is voor mij van onschatbare waarde geweest, en nog steeds van groot belang. Ik ben tegelijk ook dyslectisch en sla frequent verkeerde toetsen aan. Soms komen daaruit de leukste kromme zinnen of woordspelingen die ik door de tijd heen steeds vaker laat staan. Ik ben beroemd om mijn lange stukken en enorm lange (bij)zinnen. In aanvang bijna altijd 1000 woorden.
Gisteren heb ik besloten mijn dagelijkse blog, wat door niemand voor publicatie meegelezen of gecorrigeerd wordt, toch maar weer door de spellchecker te gaan gooien.
Op SchrijfbloQ zijn we op dit moment in de ban van “Stijloefeningen”, waar ook gastschrijvers aan mee kunnen doen. Voel je vooral uitgenodigd, ook als je over je eigen schrijven twijfelt. Gisteren was het mijn beurt. Lekker kort.

Het Meisje met de Kanten Muts

Rob klapt zijn mobiel dicht en blijft na even aarzelen staan in de rij voor ‘t Van Gogh Museum.
Hij vertikt het om zich dat bezoek door de neus te laten boren, ook al heeft Femke het net af laten weten. God wat heeft hij de pest in. Kaarten besteld via internet én betaald natuurlijk. Ook voor het verrassingsconcert van Prince vanavond heeft hij met moeite kaartjes gescoord.
Hij trilt van woede en zint op wraak maar kan zo gauw niets anders bedenken dan haar vrijdagavond in de kroeg een pilsje in haar gezicht gooien ten overstaan van haar vriendinnen en die nieuwe loser van haar. Zijn blik dwaalt af. Verder lezen

Writing Voice

Talking Writing

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love

Alle muziek is te vinden op de Playlist “80 deuren verder”
en dank zij Geert @graat nu ook op Spotify.

Ik vind het leuk om feedback te krijgen!


5 reacties on “Schrijvfouten en schrijfbloQ (49)”

  1. Geert zegt:

    Ik kan alleen maar heel enthousiast raken van deze bijdrage van mijn gewaardeerde Schrijfbloq-collega. Niet op de laatste plaats omdat ze het over ons (schrijfbloqqers, maar ook over u als potentiële stijl(be)oefenaar) heeft. Vooral ook blij vanwege haar muziekkeuze. Over het waarom kom ik op een later tijdstip terug…

  2. Hendrik-Jan zegt:

    Wat een prachtige muziekkeuze vandaag. Bertold Brecht, geweldige tekst. Ik heb iets met Brecht en met de 3 stuiveropera, lees maar op mijn blog: http://www.hendrik-jandewit.nl/2011/08/bertold-brecht-een-skateboard-en-een-gitaar/

  3. Dank jullie wel heren, leuk en fijn en hartverwarmende reacties. Ook ik heb heel veel met Kurt Weil, Brecht en Dreigrösscher, en ja ik hoor graag van jouw eigen invalshoek Geert, en hopenlijk doe jij ook mee met de stijloefening Hendrik-Jan, lijkt me leuk én interessant. En ik ga je blog erover (Brect) zeker lezen.

    Dank en groet!
    Carolien

  4. Sharp Ben zegt:

    Er is wat mij betreft verdomd weinig mis met je schrijfstijl. Ze is vooral erg persoonlijk en meeslepend!

  5. Dank dank Ben, goed om te horen!
    Met name mijn mede schrijfbloq-reisgenoten zullen kunnen beamen dat ik van ver komt wat dat betreft, dus dit is alleen maar heerlijk om te horen.


Geef een reactie

