Hoe blind kun je zijn (44)

Hoe blind kun je zijn - 80 deuren verder #44  I’d rather go blind
De wanhoop spat van het scherm af, zo erg dat het  haast niet aan te zien is. “Hier hebben we 65 jaar op gewacht”, zegt Sally Taylor, doof vanaf haar geboorte en nog steeds in tranen als ze terugddenkt aan hoe meiden in de klas haar daarom voor gek versleten.
“Ik wist niet dat ik anders was”, zeg haar man Paul, “Ik had mezelf nooit als doof gezien totdat ik naar de middelbare school ging en met niet-dove kinderen te maken kreeg.
Dochter Irene besluit hen te volgen in een intiem en uiterst confronterend proces naar het plaatsen van een implantaat om geluid te kunnen ervaren en er mee te leren leven:  Hear and Now

Geluid voelen

Vroeger leerden dove mensen zeden praten want dat werd onmogelijk geacht. Gebarentaal werd hét communicatiemiddel in kleine kring en doven werden over het algemeen toch al snel als tamelijk debiel beschouwd.
Hoe kort dat nog maar geleden is, en misschien in de ogen van velen nog, verteld Sally. Ze besloot er het zwijgen helemaal toe te doen, en alles wat ze geleerd had op The Central Institute for the Deaf voor zichzelf te houden. Een prachtige meid om te zien, verkiest ze een bewonderenswaardige maar ook heel pijnlijke strategie om geluidloos te flirten met de buschaufeur, de krantenjongen en met wie niet. Om zo toch haar portie gekrompen eigenwaarde te toetsen aan de buitenwereld.
Ook al hoorde ze niets, ze maakte muziek en ging dansen door de  ‘grammofoon’op de grond te zetten, de vibraties te voelen en er bij te dansen. Ze was lid van een popkoor en kwam er al mimend mee weg.

De moeder van Paul zette hem huilend op de trein toen hij drie was, omdat ze een tweede kaartje niet kon betalen, maar ze wilde persé dat hij naar die nieuwe school zou gaan waar hij wel zou kunnen leren praten, tegen alle tot dan toe bekende meningen in. Hij zou er tien jaar blijven, zijn toekomstige vrouw leren kennen én leren praten.
Ik weet niet of ik dat zou kunnen, willen durven, ook: zo’n jong kindje alleen op een kilometers lange reis sturen, ook al waren de tijden toen ‘anders’.

Mijn ouders zijn spionnen

Paul is een man met een zeer optimistische levensinstelling die er zo naar verlangt aldoor meer te kunnen ervaren, leren en beleven.
Hij ontwikkelde de beeldtelefoon voor doven omdat hij zich niet voor kon stellen zakelijk succesvol te kunnen worden zonder telefoon.
Ze kregen drie horende kinderen en die groeiden allmaal op zonder gehoord te worden, alle mogelijke signalen van ‘ouders nodig’ waren aangesloten op flakkerende lichten. Zij leerden dat huilen of schreeuwen niets uithaalde maar dat ze in vol zicht moesten praten.
Irene zelf was er van overtuigd dat haar ouders bij de CIA werkten en best wel konden praten, en hen bespioneerden.. De realiteit was veel complexer.
Hear and Now is een prachtige docu over nooit aflatende inspanningen om levenskwaliteit te verbeteren maar ook over de vergaande effecten van onwetendheid en pesten. Sally en Paul kussen elkaar liefdevol voor ze de operatiekamer ingaan.Een experiment waar ze samen instappen en waar Irene’s vader veel beter mee uit de voeten lijkt te kunnen dan moeder.

Onverdragelijk luid groen

Een maand na de operatie worden de implantaten aangezet. En ja, Paul hoort. En op de vraag hoe klinkt het, zegt hij, “dat is een moeilijke vraag, haast net zo moeilijk te beantwoorden als: hoe ziet Groen eruit?”.
Zij zegt: “Hier hebben we 65 jaar op gewacht”. Dan begint het fine-tunen wat een maand zal duren. Zo afgesneden heeft zij zich van de wereld gevoeld dat ze eerst niet durft te praten, bang om haar eigen stem te horen.
Ze gaan ieder voor zich geluiden ontdekken, het lichtknopje, de waterleiding, het doorspoelen van de wc. etc. Een wereld gaat voor hen open en door hun oren de mijne ook.  Hij gaat op een dag twee keer met zijn auto naar de wasstraat en vergelijkt het met een pretpark, want precies zo ervaart hij het door alle geluiden in combinatie met wat hij met zijn ogen ziet. Hij houdt een draaiende electrische boor naast zijn oor, “best zacht”,  zegt hij.
Voor haar is alles hard. Omdat zij haar apparaat veel te hard zet, omdat ze zo graag wil horen, schakelde het implantaat zichzelf tenslotte uit.

Dilara

Zelf heb ik veel voor een baby gezorgd die mede dankzij het implantaat  en een waanzinnig stoere gedreven moeder, uitgegroeid is tot een getalenteerde sprekende jonge vrouw.
Ik denk aan de gepijnigde Sally en ik móet een stukje over de streep kijken: “Please cross the line…”
the hardest is; make sure that everybody feels included. Make an effort. I believe the children are our future, teach them well….

 

 

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love

Alle muziek is te vinden op de Playlist “80 deuren verder”
en op Spotify.

Ik vind het erg leuk om feedback te krijgen!


2 reacties on “Hoe blind kun je zijn (44)”

  1. Geert zegt:

    Ik heb de docu gisteren ook gezien. Kwam er zappend bij uit en ben meteen onder de indruk blijven hangen. Geboeid door ongehoorde vanzelfsprekendheid. Liefdesgebaren. Nu ik het verhaal van jou lees, zie ik alle geluid weer voor me, en zorg je ervoor dat ik nog beter begrijp hoe mooi het is als je probeert te snappen hoe groen er uit ziet.

  2. jjvoerman zegt:

    mooi verhaal.

    P.S. gebarentaal in Nederland is best nieuw. In het doveninstituut zelfs lang verboden geweest. Kinderen werden met zeer veel logopedie oraal opgevoed. spraakafzien en praten. gebarentaal deden ze stiekum. Ik geloof pas in de 70’er jaten officieel geworden.

    ik ben een nep-dove. Ik ken geen gebarentaal (behalve dat beetje dat ik krijg voor mijn werk), en kan niet spraak afzien.
    Ik functioneer met mij CI’s als slechthorende.
    Een vroegdove kan met een CI nog steeds amper spraakvestaan. Het is wel een hele goede ondersteuning van spraakafzien.


Geef een reactie

