Dwalen en vinden (36)

80 deuren verder Sevenler ağlarmış van het album Bir Gece Vakti uit 1995, was het nummer wat ik gisteren zocht.
Wat een bevredigende opluchting is dat toch wanneer de muziek dan uiteindelijk klinkt en met een zucht de ontspanning zijn intrede doet.
Voor de val met mijn hoofd op beton en een bouwlamp daar weer bovenop kon ik me dit soort dingen altijd onmiddelijk herinneren. Alhoewel ik er nu iets beter mee om kan gaan, blijft het als een soort hulpeloos dwalen of zwerven voelen om iets niet te kunnen vinden, of het nou een voorwerp,  een woord of de naam van een lied is. Als daar toch eens een tomtom voor was.

 

Haluk Levent

was en is een van mijn favoriete Turkse zangers. Op deze muziek heb ik in menig Turkse disco stevig meezingend staan swingen in goed en groot gezelschap. Naast zijn bevlogenheid en gepassioneerde muziek was Haluk Levent al vroeg een betrokken millieu activist en politiek zeer geëngageerd. Zo stelde hij met Srebrenitsa de Bosnische  genocide als een van de eersten aan de kaak. Zijn openlijke kritiek op schending van de mensenrechten in Turkije werd hem niet in dank afgenomen en deed hem ook in de gevangenis belanden.

Omstreden herrieschoppers

Het origineel van Sevenler Ağlarmış is van de broers Hürel,  3 Hür-El, uit 1974.
In 2010 deden zij het nog eens dunnetjes over op de Turkse TV. (Geluidswaliteit prik, but for the record).
Heel vaag heb ik wel eens de röring over de Nederlands remake van het nummer meegekregen. Het bleek  officieus clublied van NAC te zijn geworden en de versie van de Lawineboys steeg  tot grote skihut- en carnavals hoogte onder de naam: Als we gaan. Hier en in Turkije stof doen opwaaien dus, omdat het zonder toestemming gebruikt is.

Kerstgedachte

Het is Guido Weijers die dat wat mij betreft op de laatste avond in het Glazen Huis –  Kerstavond 2008 – weer een beetje goed maakt. Op de vergelijking met Tïesto na dan. Haluk Levent is tenslotte ook vanouds de man van grote benefiet concerten en heeft altijd een flink deel van de opbrengst van zijn concerten en opnames aan goede doelen geschonken.

Bijna nooit meer ligt iets op de plek waar ik het me herinner. Een diffuus openstellen in de hoop dat het binnenvalt, langskomt of  zichzelf op andere wijze presenteert is de enige, omslachtige, manier die werkt.
De CD Bir Gece Vakti van zat pas in de derde map waarin ik zocht. Maar mooi gevonden. En  meer dan tevredengesteld.

Haluk Levent op Facebook

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love



Geef een reactie

