Big Brother in kennelijke Staat (34)

80 ddeuren verer 15 augustusSweatshop De scholen beginnen weer, voor  sommigen althans, net als weer werken na een vakantie. Anderen hebben geen scholen of moeten het  doen met vijf leerjaren in één klas zoals in Oost Turkije. Een meisje van 2 is gered uit een container, duizenenden meisjes én jongens van twee zullen de komende dagen in Somalië sterven aan Cholera. Veel druppels vallen hier op de campings  en dáár op een gloeiende plaat. In New York  vallen ze teveel en elders te weinig. Scherpschutters gaan hun gang en Cameron belooft te  strijden tegen Moreel Verval, vooralsnog zonder hand in eigen boezem te willen steken.

Wie kijkt er wel?

Big Brother isn’t watching you, en dat is nu juist het probleem,  schrijft Russel Brand over de London en UK riots. Brand, ooit werkzaam voor hetzelfde programma in de UK, geeft een snoeiharde, heldere en wat mij betreft zeer to the point analyse van oorzaak en gevolg, causaal en ander verband. Niet alleen aangaand de recente uit de hand gelopen rellen in Engeland maar veel overkoepelender.

Kosmische soep

Mensen die de Samenhang der Dingen nog niet durven inzien of herkennen, zijn mogelijk nog wel het beste af, want het is natuurlijk uitermate verontrustend te onderkennen dat als alles met alles samenhangt, we hoe dan ook onderling verbonden zijn en echt alles er toe doet wat we uitspoken. Zonder dat dat ons paranoïa moet maken, zitten we in één grote pan soep met ons allen. Zo geef ik in ieder geval zelf soms deze wat plastische metafoor bij het waarom een familielid in Polen die in zijn laatste levensfase is, jou hier zo emotioneel kan raken, ondanks dat hij zijn lijden bij jou weg probeert te houden om je te ontzien. En het waarom iemand wakker schrikt met een afscheidsstem in de oren terwijl later blijkt dat het familielid aan de andere kant van de oceaan op datzelfde moment overleden is.
Soepballetjes zijn onafhankelijke hoopjes substantie maar zweven in dezelfde vloeistof en zijn gemaakt van dezelfde ‘materie’ , oorspronkelijk voortkomend uit een en dezelfde oersoep / bron.
Hoe harder we ons best doen het ‘alleen maar’ goed te hebben op onze eigen vierkante centimeter en hoe meer we ons uit, overigens volstrekt te begrijpen pogingen van zelfbescherming, afwenden van ‘mislukkelingen’ of ellendige omstandigheden, hoe meer alles in de soep zal lopen.

Gestolen Tijd

Ik hoorde enkele maanden geleden Peter Toonen over Het einde van de gestolen tijd, de Maja Kalender en het inmiddels beruchte 2012 doemdenken praten. Hij onderkent hetzelfde fenomeen van denken in verschillen en het belang van het doorbreken van de illusie dat we afgescheiden zijn. Hoe weinig affiniteit, of liever gezegd bekendheid ik ook met de achtergrond heb, zijn conclusies over onderlinge samenhang in het Universum sprak me zeer aan.

Waar ik dit alles weer op mezelf betrek, is dat ik vanouds de neiging heb mijn eigen boontjes te doppen. Recentelijk ben ik erachter gekomen dat het niet alleen niet allemaal mijn eigen boontjes zijn, maar dat ik maar hoef op te kijken en er mensen klaar staan met uitgestrekte handen, met reeds gedopte boontjes en zelfs met kaviaar, als ik dat zou lusten.
Tussen 8 en 9 zijn ze op de radio, De Staat, bij Giel op 3FM. Bewogen verontrustende muziek in een bewegende verontrustende wereld. Doet bewegen, insallah!

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love



Geef een reactie

