Dromen van bedrog en liefde (33)

80 deuren verder - #33I dreamed a dream
Het fascineerde me als vijftienjarige enorm dat ik wel op vakantie mijn dromen kon onthouden, maar daarbuiten niet. Leek als ik was legde ik wel het verband tussen het ontspannen en vooral zonder wekker wakker worden in de vakantie en de toen nog schoolwaan van alle dag van het ‘gewone’  leven. Er ging altijd een schrift mee waarin zowel de dag als nacht avonturen opgetekend werden, geïllustreerd met tekeningen.

Ridderhofstad UtrechtHell Sehen

Mijn eerste voorspellende droom had ik rond mijn 20ste, al wist ik dat toen absoluut niet. Ik deed het af als een nachtmerrie passend bij de onzekerheden van een relatie die een beetje voortsleepte. Pas een jaar later zou mijn vriend zeggen: “Maar dit had jij toch ooit gedroomd?” Ik zocht het op in mijn dromenschriften die ik toen alweer een paar jaar bijhield en inderdaad,daar stond tot in alle details beschreven hoe ik bij mijn vriend de motor ging halen die we gezamenlijk gebruikten, om zelf een tochtje te maken. Daarvoor moest ik ook naar boven naar zijn kamer lopen omdat mijn helm daar lag. We woonden apart, maar liepen altijd gewoon bij elkaar naar binnen, zo vertrouwd was het wel.
Toen ik de deur opende keek ik recht in een gepassioneerde bedscene, een prachtige naakte vrouw half zittend en verschrikt haar hoofd opheffend naar de deur, naar mij. Haar zag ik het eerst, toen het verwarde naar mij toedraaiende hoofd van mijn vriend, liggend. Daar bevroor de scene aan die kant van de kamer en kwam ik in beweging, liep naar de tafel, pakte mijn helm en liep zonder iets te zeggen de deur weer uit.
Zij was al een jaar in beeld als studiegenoot, en al teruglezend herinnerde ik me hoe ik het ongemakkelijke gevoel dat de droom me bezorgd had, langzamerhand een plekje had gegeven als “inderdaad precies zijn type” en “een heel erg leuke vrouw” en het zich ingevoegd had in het onbestemde gevoel dat onze relatie zijn langste tijd gehad had. Ik heb me toen afgevraagd of ik zo ‘waardig’ de kamer uit had gelopen als ik die inmiddels vergeten droom niet gehad had. Mijzelf en mijn temperament kennende, denkelijk niet.

Nooit te laat

Inmiddels vele ook heel erg fijne of ‘goeie’  heldere, gewone  en voorspellende dromen later, heb ik meters droomschriften staan, of liever gezegd liggen. Hoeveel het er feitelijk zijn realiseer ik me nu ik aan het inpakken ben. Ik onthou al tijden mijn dromen te weinig naar mijn zin, te veel wekkers en waan van de dag op dit moment. Ik mis het wel want ze zijn voor mij goede raadgevers. Ik heb me diverse keren bij moelijke keuzes de juiste vragen gesteld en ze in mijn dromen beantwoord gekregen. Daarnaast zijn ze voedsel voor mijn contact met mezelf, een extra gevoelskompas op mijn weg. Dromen zijn wat mij betreft echt: de taal van mijn ziel. Maar weer eens even braaf mijn ‘beginnersefeningen‘ gaan doen als avondgymnastiek.

De directe aanleiding voor vandaags blog was een post van Tom Beek, waarvoor dank! Your Brain on Improv – Charles Limb

Meer over brein en dromen:

Consciousness

Through the wilderness of dreams

Carl Gustav Jung – grondlegger huidige droomwerk

Universiteit van Utrecht  over dromen

Robert Bosnak about dreams I

Robert Bosnak about dreams II

Anna Drenth over dromen

Carolien over dromen

Embedded is voor deze versie uitgeschakeld, maar iedere keer weer prachtig om de omslag bij de jury en publiek te zien:
She dreamed her dream come through see the next one.

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love


One Comment on “Dromen van bedrog en liefde (33)”

  1. […] Dromen van bedrog en liefde Carolien Geurtsen — Carolien Geurtsen […]


Geef een reactie

