Vertrouwen en verwachten (26)

You don’t know
Geen idee wat je te wachten staat als je ergens op afstapt. Behalve de aannames die je hebt, gebaseerd op voorafgaande ervaringen en je intuïtie, heb je werkelijk geen poot om op te staan. Als verwachtingen uitkomen kan dat je rechtvaardigen in je gevoel dat je gelijk had, maar dat is werkelijk niets meer dan een illusie. Elke vorm van zeker (denken te) weten geeft een zekere mate van rust en zekerheid, een schijnbare garantie voor begrijpelijkheid van het bestaan. Er lijkt voor ons mensen niets zo bedreigend als onzekerheid en hoe we het ook wenden of keren, hoeveel bewustzijn we ook hebben, we zijn ook gewoon geevolueerde dieren met de diepere instinctieve afstelling die daar bijhoort: veiligheid boven alles. Behalve misschien de voortplanting.

Als de dag van gisteren

Ik word wakker terwijl ik op mijn rug lig, met mijn pasgeboren baby in mijn armen. Het is donker in de kamer en ik durf me niet te bewegen uit angst dat hij wegschuift en valt. Ik heb een vreemde ervaring van ‘dikke lucht’ en durf bijna niet te ademen. Een vaag gevoel van paniek overvalt me en voorzichtig tast ik met mijn linkerhand naar waar het rieten mandje staat. Ik voel eerst een dekentje en dan daaronder een voetje. Met mijn rechterhand ga ik in de richting van de baby op mijn buik, die ligt er niet meer. Ik leg mijn linkerarm op een heel klein borstkastje. Dat gaat heel zachtjes op en neer. Ik adem langzaam diep uit.

Anderhalf jaar later, in een ver land

Ik zie mijn zoontje in het halfduister op handen en voeten op de commode staan, wiebelig maar niet bewegend tegelijk. Met gecontroleerde schrik realiseer ik me dat dit niet lang goed kan gaan en ik in actie moet komen. Als ik op wil staan, realiseer ik me dat ik droom en snel wakker moet worden. Het is donker in de kamer en voorzichtig maar snel loop ik naar de kamer ernaast en doe heel zachtjes de deur open. Hij staat inderdaad op handen en voeten, wiebelig maar zonder zich te bewegen, op de commode net naast zijn bedje. Rustig en snel tegelijk beweeg ik naar hem toe en schep hem in mijn armen. Ik adem langzaam diep uit.

18 jaar later

Zoonlief die meestal niet later dan negen uur wakker is, ook al werkt hij door tot drie uur ’s nachts, heeft om één uur ’s middags nog geen kik gegeven. Zachtjes loop ik zijn kamer in tot aan de rand van het bed waar hij languit ligt. Na even gewacht te hebben, buig ik me voorzichtig voorover om te kijken of ik hem zie ademen. Heel zachtjes loop ik naar de gang. Ik adem langzaam diep uit.

Vannacht. Caravan ergens in Nederland

Ik word wakker met een onbestemd gevoel. Ik ben wakker geworden van de stilte. De storm is gaan liggen, de regen opgehouden en ook mijn vader, notoire snurker als hij is, hoor ik niet. Ik lig met bijna ingehouden adem in het donker te wachten en  adem dan langzaam diep uit.

Vanmorgen schijnt de zon.

Jelle vier jaar - De Tijdgeest.infoVol vertrouwen. Natuurlijk ben ik hier veilig!

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoeveel willen we in de hand hebben? Stapelen.

 

 

 

 

Zo groot als hij eruit ziet? Of Madurodamse?

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love


3 reacties on “Vertrouwen en verwachten (26)”

  1. Heel mooi, Carolien, hoe de tijd zich lijkt te herhalen in de ervaringen van jou. Of jouw ervaringen steeds weer terug lijken te keren in de tijd. Ligt er maar aan van welke kant je de deur passeert. Je verwacht vertrouwen of vertrouwt verwachting. Allebei door jou prachtig verwoord.

  2. Dank je wel. Bijzonder hoe je me weer terugbrengt bij de tweekantigheid van de deur. Fijn

  3. Monique zegt:

    Prachtig, ademde ik uit, na het lezen.


Geef een reactie

