Somber als de zon schijnt (24)

80deurenverder vrijdag 5 augNo Mercy Hoezo is het leven rechtvaardig? Hoezo is het leven goed? Het leven is!
En als je geluk hebt, gezond bent, geleerd hebt kansen te herkennen en te benutten, kan je er wat of heel erg veel van maken, mee doen, in geven en beleven.
Ik word soms een beetje moedeloos van de maakbaarheidsfactor-bug. Vooral in tijden dat er over de hele wereld zoveel verschrikkelijke en schrijnende dingen laten weten dat ze er zijn.

De 15e reden

Op de achtergrond staat een reportage aan over  Hongerend Afrika en de druppels op de gloeiende plaat, waar ik kort daarvoor een moeder bij een kleine grafheuvel zag. Binnen 24 uur stierven vier van haar vijf kinderen onderweg op zoek naar een plek met voedsel en water. Met haar vijfde kind en haar man heeft ze een vluchtelingkamp bereikt. “Ik wist wel dat de dood dichtbij was, maar verwachtte niet dat het zo snel zou gaan”, zegt ze terwijl ze met een hand over het hoofd van haar zoon streelt. VIER kinderen in 24 uur…Waarom dus wel geven.

Houden Van Ceremonie - Grank en MarrietGeuksfactor

In een groter persepctief gezien,  zijn we gebundelde energieveldjes, in een geschikte formatie om belichaamd op aarde te kunnen leven. Als je daarnaast dan ‘gelooft’  in bewustzijn als zelfstandige component, dus ook bestaand nadat we sterven en voordat we geboren worden, dan kan daar een zekere troost vanuitgaan, een geluksfactor X zelfs naarmate je daar meer fijns aan beleeft. De mogelijkheid die dat geeft om daardoor  eigen omstandigheden te relativeren zijn mij goud waard. Maar ze helpen me niet het leed van anderen weg te cijferen in een groter verband, daar ben ik dan weer te menselijk voor. Dan voel ik mij met lege handen.

Verhoogd bewustzijn.

Op zich kan ik meepraten over ervaringen van verhoogd bewustzijn en heb daar de meest prachtige dingen in beleeft en nog. Maar het heeft me alleen maar nederiger gemaakt wat die maakbaarheidsfactor betreft en me meer doordrongen van mijn menselijkheid en imperfectie, zonder dat het me overigens tot een willoos slachtover maakt van de omstandigheden. Maar voor “We gaan er een mooie dag van maken”, ben ik een beetje veel allergisch geworden, net als ooit voor “Tsjaka”.
Ik heb geen zin om er een mooie dag van te máken. Wel sta ik er ongelofelijk voor open om wat er aan moois te beleven valt, te ontmoeten . Vanmorgen hebben alle  tweets over  “Over de Streep”   dat effect, met name van de scholieren die zo onder de indruk zijn van alles wat ze gezien hebben. Sommigen willen op hun school ook een “Day of Change”, verlangend naar meer persepctief.

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love



Geef een reactie

