Wat nou weer (21)

Deur naar dinsdag 2  augustusHeb je even voor mij
Opruimen van mijn bureaublad, daar begon mijn ochtend mee. Het versnelde de werking van mijn computer onmiddelijk en en-passant trok een voedingsadvies mijn aandacht.
Nog niets vermoedend opende ik vervolgens Facebook en kwam op de pagina van Jorgen Welsink een notitie tegen: 7 foods to avoid. Gebaseerd op de dingen die zeven voedingsexperts ( dokers, wetenschappers en boeren) nooit zelf zouden eten.
Dan rest nog een liedje van de dag te kiezen: tik Food in op YouTube en je komt eerst bij MacDonalds, maar op een geheel andere manier dan je zou verwachten.

Pas als het je kind betreft

Ondertussen arriveerde ik bij een indrukwekkende TEDx uitzending over voesel allergie, door Austin Robyn O’Brien,  die in feite zonder enige scrupules ín de voedsel industrie haar geld gemaakt had,  totdat haar jongste dochter aan de ontbijtafel bijna in een allergische reactie bleef. Toen de huisarts haar informeerde dat ze dé top drie van allergenen had geserveerd, begon haar zoektocht naar harde feiten over voedselmanipulatie: wat zit er nu in ons eten wat er vroeger niet inzat.

Hachée_in_opkomstZondigen of niet

Bij mij werden op mijn twintigste 54 allergische reacties geconcludeerd, dus van de 60 prikjes en pleisters, waren er 54 ‘opgekomen’. Goed genoeg om alle studenten ter illustratie bij elkaar te trommelen. Vooral de hooikoorts en katten allergie heeft me flink lang parten gespeelt en nu de laatste jaren is ook de fruit allergie toegenomen. Vandaar mijn regelmatige detox kuren.
Lang verhaal kort maakte dit mij voor de geboorte al alert op mogelijke allergische reacties bij mijn kind, die inderdaad via de borstvoeding op van alles en nog wat bleek te reageren. Van een huilbaby naar een gelukkig kindje werd toen de uitdaging. Later bleek het ook slim om gluten, suiker en vooral e-stofjes te weren, dat maakte de omgang en het leren gemakkelijker en scheelde zomaar een adhd label.
Tegenwoordig bepaalt hij  zelf wat hij eet en zondigd net als ik regelmatig, maar dan in volle bewustzijn. Dus nog even Food Matters, de docu kijken. Dank Jorgen!

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love


2 reacties on “Wat nou weer (21)”

  1. Geert zegt:

    Caro, dankjewel dat ik weer met je mee mocht denken en ook bedankt voor je liedtip! Hele mooie vertolking!

  2. Om weerstand op te bouwen tegen allergieën is het een goed idee om honing te gebruiken uit de streek waar je woont.
    Heel mooi gebracht, dat nummer. Hou je niet voor mogelijk met die tekst😉


Geef een reactie

