Ramadan – Een ander geluid (16)

16e deur - Aanloop RamadanGele Tulpen uit Turkije

Maandag begint de Ramadan, vastenperiode voor Moslims over de hele wereld. Tussen zonsopgang en zonsondergang geen eten, drinken, seks, sigaretten en alcohol, kortom: abstinentie. Om te bewijzen – mijn woorden – dat met de steun van het geloof, volhard kan worden, zelfdiscipline vergroot en een langdurig offer gebracht kan worden, o.a. ten dienste van bezinning op het leven, dienstbaarheid en op het voorkomen van begaan van zonden. Iedere dag wordt na zonsondergang de vasten gebroken met een gezamenlijke maaltijd, de Iftar.

Ramadan in Turkije

Mijn eerste en sterkste herinnering eraan is ook een Ramadan in de zomer, het zal 1988 geweest zijn, en ik was met een groep Nederlandse toeristen op excursie naar Kekova, de gezonken stad aan de zuidkust van Turkije. Onze chauffeur was ook aan het vasten. Hij droeg het de hele dag  prima, maar tijdens de terugrit, het laatste uur voor zonsondergang, had hij het erg moeilijk. Na een lange hete dag was ik erg bezorgd, zowel om hem als om de veiligheid van mijn gasten, en heb dat uur heel alert naast hem gezeten.

Seculier Sentiment

In 2009 was ik ook weer in Turkije tijdends de Ramadan, en daar schreef ik toen het volgende:

UçHisar CappadociaVrijdag 21 augustus 2009

Alweer twee weken in Turkije, het land waar ik tien jaar gewoond heb, geniet ik volop van de meeste oude en nieuwe geluiden, al schrik ik ook van sommige.

Na twaalf jaar vind ik het nog steeds heerlijk om hier ieder jaar te zijn en raak al opgewonden als ik weer in het vliegtuig zit. Eerst een rondje ‘down memory lane’  via Kalkan en Antalya, plaatsen waar ik langer gewoond heb, en dan brengt een 7 uur durende rit door de binnenlanden ons in Ürgüp, Cappadocië, het natuurlijke wonderlandschap met de zo typerende feeënschoorstenen. Lees Verder

Over de Streep

Bij voortduring wil ik hier en daar tegelijk zijn, dus reis ik ook heen en weer naar Turkije en probeer een gedeelte van mijn werk daar ook vorm te geven. Mijn zoon viert op dit moment uitbundig vakantie met zijn vader.  Hier moet nu even gewerkt worden, een huis gevonden en een verhuizing voorbereidt. Ik hoop er in Oktober weer te zijn, om andere mensen, net als in 1988, de schoonheid van het land te laten beleven. Het zou zomaar kunnen dat ik er over een paar jaar weer woon.
Vanavond ga ik kijken naar “Over de streep” : van onbegrip naar respect in één dag.  Ik ben bij een Challenge Day geweest en heb het zelf gezien, het kan.
Het is waar we het in de komende tijd van moeten hebben, als niet in één dag dan toch in een paar jaar. Anders denk ik dat dat alles is wat we hebben voordat het een totale chaos wordt, een paar jaar.

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love



Geef een reactie

