Ode aan de liefde in vriendschap (14)

Dinsdag deur 14 80 deuren verderDance me to the end of love

Vandaag is mijn hartsvriendin jarig, mijn door dik en dun vriendin, lach en huil vriendin, mijn ik heb alles voor jou over vriendin. Mijn samen wandel en champagne met taart vriendin.

Ze heeft me Turkije en vooral The Turkish Way leren begrijpen op een manier zoals geen ander dat gekund zou hebben. Zelf kind van twee culturen, kon ze als geen ander voor mij vertalen en vertellen waarom mijn gedrag vaak als zo onmogelijk ervaren werd, drammerige rechtdoorzee Nederlandse dame als ik was. Veel te direct voor de diplomatieke en in mijn ogen omslachtige natuur van mijn Turkse omgeving.

Verliefd, verloofd, getrouwd, gescheiden

Vijfentwintig jaar geleden ontmoetten we elkaar in Turkije, ik was verliefd op wat later mijn man zou worden en zij was een vriendin-collega van Kas Kekovahem. Met vier vrienden gingen we een lang weekend naar Kekova, Turkije. Vakantie en 3 verjaardagen vieren. Vriendschap voor het leven was geboren.

Een jaar later raadpleegde ik haar of ik mijn geliefde ten huwelijk zou vragen. Zij stelde alle juiste vragen, zoals ze dat 25 jaar zou blijven doen, ook toen ik tien jaar later overwoog naar Nederland terug te gaan. Naar ik verwacht en hoop gaat ze hier nog lang mee door.

Vriendschap is soms afzien

Wat heeft ze geleden op mijn trouwdag, aldoor bemiddelend tussen alle elkaar niet begrijpende partijen, ouders, familie, collega’s. Aan het eind van de avond was zij degene die in tranen was van vermoeidheid en veel later pas heb ik begrepen hoe ze alle wreveligheden voor mij weg heeft gehouden die dag.

Toen het vreselijk scheef ging in haar relatie vroeg ze me of ik haar alsjeblieft op kwam halen en dat heb ik zonder aarzelen gedaan. Diezelfde zeven uurs rit had ik eerder gereden  om op haar verjaardag te kunnen zijn. En de volgende dag weer terug.
Tijdens mijn laatste jaar in Turkije kwam ze invliegen om me een preek te geven en heeft mij op vakantie gestuurd om bij zinnen te komen, nadat ik drie auto ongelukken in één week had gehad.

My dear friend- friendship is 80 deuren verder Leonard Cohen

Afgelopen april nam ze ondanks haar vliegangst  een week vrij om mij weer wandelen te leren en samen met mij deuren te gaan fotograferen in Cappadocië. Afstemmend op wat ik nodig had. Geen idee hoe ze erbij kwam om mij de Live in London DVD van Leonard Cohen te geven,of eigenlijk wel: zij vond hem prachtig,  maar het was een schot in de roos en we hebben hem samen op de bank á la rouwverwerking en geloof, hoop en liefdes-troost zitten kijken.

Het leven vieren

Ik heb van haar geleerd om als het even kan bubbels in huis te hebben, voor als er iets te vieren valt zoals vrienden die binnenvallen, en als bruin het kan trekken, geen één taart bij een verjaardag, maar twee of drie.
We pakken zo vanzelfsprekend de draad weer op, ook al zit er drie jaar tussen.
Het is heerlijk als afstand in tijd of ruimte er niet toe doet, de vriendschap niets aan kwaliteit inboet,  maar God wat zou ik het zalig vinden als we bij elkaar om de hoek zouden wonen. Ik vermoed dat we gemakkelijk samen oud zouden kunnen worden en wie weet…


80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love


4 reacties on “Ode aan de liefde in vriendschap (14)”

  1. Emile zegt:

    Wat heerlijk geschreven (as always). Ik ga de andere deuren ook beleven; je raakt en inspireert me. Dank je.

  2. Sharp Ben zegt:

    Ik zou hier een heel boompje kunnen opzetten over vriendschap, liefde, afstanden en wat weet ik al niet meer. Maar dat doe ik niet: ik houd het op een simpel “ontroerend mooi, sterk en hoopgevend geschreven.”

  3. Impa zegt:

    Prachtig portret van een bijzondere vriendschap. Ik word er helemaal blij en dankbaar van!

  4. Geert zegt:

    Sluit me aan bij vorige sprekers en wil een kleine twee uur durend reisje naar mijn halve eeuwfeest vorig jaar niet onvermeld laten. Diezelfde avond reed je diezelfde afstand weer terug. Vriendschap is ook wat je er zelf in stopt. Behalve voor het mooie verhaal dus eveneens dank daarvoor.


Geef een reactie

