Van onderen – drie liefdes (10)

Van onderenMad World

Lucian Freud

Lucian Freud is overleden, de kleinzoon van Sigmund. Geweldige kunstenaar!  Het doet me deugd dat hij zich toelegde op schilderen van ‘rauwe naakten’ zoals dat zo lelijk op het nieuws uitgelegd werd. (Daar krijg ik associaties met biefstuk mee). Niet perse omdat ik het mooimooi vind wat hij gemaakt heeft, maar wel prachtig. onconventioneel, en indrukwekkend realistisch. Er werd en wordt ook véél geld voor uitgegeven. ‘Benefits Supervisor Sleeping’   (niet schrikken) bracht in mei 2008 op een veiling in New York een recordbedrag van 19,4 miljoen euro op. Het hoogste bedrag ooit betaald voor een werk van een nog levende kunstenaar.

Francisco van Jole

Ik hou ook erg van Francisco van Jole, een man naar mijn hart. Voor mij te vinden op zijn blog maar ook als  @2525 op Twitter.Vandaag: Quiz van de dag. Is deze uitspraak van een PVV’er of van een moslimfundamentalist: ‘VN overdrijft hongersnood Somalië’. Over de PVV durf ik zelf bijna niet te beginnen, bang dat ik erin blijf. Altijd samen met de overweging dat er genoeg kiezers waren en dus waarschijnlijk enorm veel mensen in NL zijn die er stiekum ook zo over denken.

Turkije

Helaas, helaas kan Turkije nog steeds wedijveren met narrowmindedness en ook dat baart mij verschrikkelijk veel zorgen. Dat 23% van de bevolking voor polygamie is, daar kan ik me vanuit de geschiedenis nog iets bij voorstellen, ook al is het wettelijk verboden. Zo kan ik ook vanuit historisch perspectief de  homofobie plaatsen; vanuit een heel hypocriete angstcurve, want de knapenliefde is ook daar alom beoefent geweest (en nog). Maar dat 84% geen homo’s of  lesbo’s als buren wil hebben, vind ik onheilspellend veel en weinig goeds belovend voor ontluikende en bestaande liefdes van ‘kindred sexes’. Ik kan me nog goed de razzias in Istanbul herinneren waar een club werd leeggehaald en in een bus gedreven. Tientallen kilometers verder mocht iedereen uitstappen en terug naar huis lopen. Niet eens een van de ergste dingen die er op dat vlak gebeurden  trouwens. Als het tenslotte echt waar is dat 60% van de bevolking vind dat mannen dominant mogen zijn over vrouwen, en 16% vóór het recht van losse handjes is… Schrikbarend. Enfin, lees zelf maar.

En ja, deze deur in Mustafapasa, Cappadocië, kon alleen maar van onderen geschoten worden, te mooi om te laten en wel een beetje gek.

80 dagen lang een andere deur om open te doen, tegen te trappen, mijn neus tegen te stoten of aan voorbij te gaan. 80 deuren totdat die ene op 1 oktober voor de laatste keer dichtvalt. Met beeld en geluid. Hier begon het: Open Deuren: Limit to your love

Alle muziek is te vinden op de Playlist “80 deuren verder”

Ik vind het erg leuk om feedback te krijgen!


One Comment on “Van onderen – drie liefdes (10)”


Geef een reactie

