Schone lei

Het spits is er af, het jaar begonnen, de sneeuw weg en de zon in zicht.  Mijn begin van 2011 kan ook niet meer stuk: dapper zes dagen ge-sapvast, voorafgegaan door een rauwkost dagje en afgesloten met een leverreiniging. Gisteren was het dan tijd voor mijn eerste avondmaal sinds een week. Waarschijnlijk alleen tot de verbeelding sprekend van diegenen die het kennen, die eerste hapjes, maar wat was het verrukkelijk. En ook van een buitengewone eenvoud. Een knolselderij, wortels, een pastinaak, broccoli, drie uien, wat zoete en gewone aardappels, laurierblad en drie kruidnagels met wat Himalaya zout en Miso, gewoon in een pan water gekookt. “Bijna de aanvang voor erwtensoep”, moest ik nog denken terwijl ik ermee bezig was. En alhoewel de hoeveelheid er een leek te zijn voor drie tot vier dagen, viel het bij de huisgenoten dusdanig in de smaak dat er met moeite nog een fijne volle kippensoep van te maken valt vanavond.

Waar het de hele week vrij gemakkelijk geweest is, was gisteravond ronduit moeilijk. Door het eten werd de trek weer opgewekt, speelden fantasieën over méér en anders mij parten. Ik mocht twee uur later nog een klein stukje makreel van mezelf en alhoewel ik eerst dacht dat ik het mezelf daarmee moelijker zou maken, bleek het een goede beslissing. Alle ‘craving’ (snaaitrek) verdween en vanmorgen werd ik, na een goede nacht slaap, ook nog voldaan wakker, met alleen maar zin in een lekker sapje. Door de detox ben ik ook mijn allergie voor appels weer kwijt en kon ik me verlustigen aan een spicey fruitmix van appel, mineola, verse gember en grapefruitsap.

Dus ja, oprecht een schoon begin van 2011,  en mede door het voldane gevoel zeer bemoedigend om de klad er uit te blijven houden. We zullen zien. Het hoogste doel is een gezonder, fitter lichaam; liefst zonder suiker blijven eten en snoepen; zo weinig mogelijk ‘lege’ koolhydraten; koffie zo lang mogelijk uitstellen en de alcohol uit de gewoontedrink sfeer houden. Over drie weken nog een leverreiniging voor de check dubbelcheck. Er waren deze keer minder dan ooit cholesterol balletjes en galstenen te zien, maar het kan zeker geen kwaad om de eventueel uit diepere delen van de lever tevoorschijn komende vetbolletjes er ook zo snel mogelijk uit te werken. Omdat de wegen nu gebaand zijn, is dat zeer voorstelbaar en ook heel gemakkelijk.

Back to work!

eerder gepubliceerd op Mamsatwork als “Schoon begin”.



Geef een reactie

