Reiniging in 2011

Eerder gepubliceerd op de website van MamsatWork

Een fantastische relatie met 2011 wens ik jou en ons toe, dat wij elkaar tot grote hoogtes mogen brengen!

Naar buiten kijkend, heb ik nu vanaf dezelfde plek de achtertuin in kijkend, een heel ander uitzicht dan tien dagen geleden. De sneeuw is jammer genoeg helemaal weg, en welliswaar schijnt de zon, maar de aanblik is toch voornamelijk een troosteloze, al is het alleen maar omdat nog wat restanten vogelvoer in een vochtige wirwar op de tuintafel liggen en er aan het eind van de tuin een doorzichtige vuiliszak vol plastic scheef staat te wachten om naar de schuur of stoep verhuist te worden. De beide  vuilcontainers staan een beetje schots en scheef achterin de tuin. Van de straat gehaald om niet door vuurwerk experimenten uit elkaar geblazen te worden.

Het klinkt allemaal heel wat armoediger dan ik me nu voel. Er staat klassieke muziek op, het is nog steeds een heerlijke vrije zondag na een fijne oningevulde 1e januaridag en er staat een bakje naast me waar ik af en toe een hapje van neem. Eigenaardige samenstelling; rauwe zuurkool, venkelzaadjes, wat verse rozemarijn en kurkuma.

Ik schreef het straks al op Twitter: Blijkbaar ben ik, zonder dat helemaal zo gepland te hebben, met de aanloop naar een  reinigingskuur begonnen. Had ik mijzelf afgelopen vrijdag, op de 31ste december een massage beloofd, bij wat ik noem mijn Kneipp-Moeke, dat werd, in nauw overleg, ineens een `festijn` van heel andere aard. Ze heet gewoon Marianne, maar ik  noem haar zo omdat ze zo´n echte struise Duitse vrouw is, zoals je ze op ouderwetse films wel eens ziet, en ze heeft ook in diverse gezondheidklinieken gewerkt, waar onder andere ook Kneipp behandelingen gegeven worden en ze heeft ook samengewerkt met Frau Budwig selbst.

Reiniging

Ik kom al een paar jaar bij haar, meestal ergens eind januari, februari, soms maart, als ik een leverreinigingskuur of ‘detox’ doe. Zij  werkt samen met een natuurgeneeskundig arts en geeft me dan een aantal darmspoelingen om de reinigingskuur zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Ze geeft ook heerlijke massages en daar kwam ik deze keer dus eigenlijk voor, al had ik over de telefoon al voorgesteld of het misschien niet beter was om voor een innerlijker lichamelijke aanpak te kiezen. Toen ze me zag en mijn klachten hoorde, lage onderrugpijn en pijn in mijn zij, waren we het gauw eens. Ik en mijn darmen leven dan wel niet in volledige vrede maar hebben elkaar door de jaren heen vrij goed leren kennen. Drie keer ben ik bijna in een ambulance (Frankrijk)  of helicopter (Terschelling)  naar het ziekenhuis afgevoerd en iedere keer kwam de uitslag van het bloedonderzoek weer net op tijd om dat te voorkomen: géén blindedarmontsteking maar naar alle waarschijnlijk een spastische dikke darm.

Voor wie er niets van snapt en er wel meer over wil weten: de voor- en tegenstanders van darmspoelingen zijn legio. Mij bevalt het vooralsnog prima. As ik een reinigingskuur zonder spoelingen doe, word ik beroerd, slapjes en moe, terwijl precies het omgekeerde het geval is als ik het wel doe. De theorie erachter is dat je bij vasten toch eerst gaat verteren wat er nog in de darm aanwezig is, en dat zijn vaak de minder geweldige en zelfs schadelijke afvalstofjes die zijn blijven hangen tussen de plooien, en daar kan je goed beroerd van worden. En het is nogal wat wat er, onder andere door niet goed te kauwen, onverteerd hangen blijft, maar dat laat ik, in ieder geval deze keer, graag aan je verbeelding over.

Als je niet vertrouwd bent met vasten of reinigen, raad ik je af om het in je uppie te gaan doen, maar ik doe dat dus wel. Niet zo vaak en zo regelmatig als ik dat zou willen, dat dan weer niet. Ik heb niet zo veel wilskracht als ik wel over zou willen beschikken, maar weet wel dat als ik mezelf toesta met zoiets in mijn eigen tempo te beginnen, zeker met een eigen variant, dat ik dan zeer doelgericht en effectief te werk kan gaan. Dus meestal ‘wacht’ ik op mijn of ‘het’ moment. Soms gaan daar maanden aan vooraf van “het wordt toch wel weer eens tijd”, maar daar heb ik vrede mee.

Waarom ik het doe, detox, reinigings- of vastenkuur? Omdat ik normaliter niet een van de gezondste eters ben, een erg langzame stofwisseling heb en vrij veel allergieën. Na de kuur kan ik me vrij lang aan een relatief gezond eetpatroon houden, zie er lekkerder uit vanwege de kilo’s die ik dan loslaat, ook al door mijn stralende huid, maar vooral voel ik me ook veel fitter. En in het geval van leverreiniging zie ik met eigen ogen hoeveel cholesterol bolletjes ik aan het eind ervan heb losgelaten (en dus ook verzamel gedurende zo’n jaar).

Nu ben ik nog even nieuwsgierig of het doorzet, als ik mezelf min of meer in de aanbieding hou, ter beschikking stel van dit proces. Het feit dat ik al enkele dagen vóór het ontbijt vrijwillig een glaasje zuurkoolsap drink, de boerenkool met worst gisteren liet staan en net trek kreeg in een bakje rauwe zuurkool, én dat ik alle andere “goeie”  en verse spulletjes afgelopen vrijdag ná de darmspoeling in huis gehaald heb, lijkt te getuigen van een groeiend “ja”.

Het feit dat ik dit nu ook hardop zit te schrijven getuigd in ieder geval óók van moed, want anders zal ik toch over enkele dagen publiekelijk moeten bekennen dat “het” (lees ïk”) niet doorgezet heeft. En hou me ten goede, een sapdagje is ook al winst, en dat staat dinsdag in de planning. Überhaupt nog wat bewuster weten wat ik eet, bevalt me ook al heel prima. Dus ook al heb ik me de bubbels en een paar oliebollen heel goed laten smaken met Oud en Nieuw, 2011 en ik kunnen vooralsnog goed samen door één deur.

Ik hou ons op de hoogte!
Mooie week!

Meer dagelijkse kost hierover op twitter:
@Caro_Geurtsen



Geef een reactie

