Hoe eerlijk wil jij zijn in een relatie?

Het begint al met de vraag wanneer je ‘iets tussen mensen’ een relatie noemt. Dit is ook afhankelijk van de verwachtingen die je hebt: waaraan moet een relatie voor jou voldoen voordat je het zo noemt?

Ik begin zelf maar met mijn definiëring van een Intieme Relatie:
“Een relatie tussen mensen waar seks aan te pas komt en die tegelijkertijd verder gaat dan pure lustbeleving of een one-night stand”.

Instant lustbevrediging of een misschien best intieme maar toch eenmalige ontmoeting is een nano-relatie. Zonder daar een waardeoordeel aan te verbinden, zijn deze vaak van een grote vluchtigheid en hoe lekker of prettig ook, zij krijgen van mij niet zomaar het etiketje ‘intieme relatie’.

Liefde is….investeren in intimiteit

We nemen vaak veel te snel als vanzelfsprekend aan dat wanneer er sprake van liefde is, de rest dan vanzelf gaat, maar in bijna elke relatie moet flink geïnvesteerd worden door alle partijen wil je niet uit elkaar groeien of op den duur op elkaar uitgekeken raken. Onze diepste wensen, verlangens en fantasieën gaan we vaak maar ten dele achterna. De eerste roze brillen bij verliefdheid werpen meestal hun schaduw al vooruit.
Vaak zijn we van oudsher al zeer tevreden met ‘ein bischen Freude ein bischen Liebe‘, omdat velen van ons schromelijk te kort zijn gekomen in onze jeugd. Tekort aan warmte, liefde, genegenheid, aanraking, kortom de broodnodige vanzelfsprekende goedkeuring voor wie we in essentie zijn. Dat maakt velen van ons emotioneel chantabel in relaties; chantabel op genegenheid, aandacht en aanraking.

Conditionering

Soms ook is de conditionering waaraan we letterlijk lijden er debet aan dat we onszelf niet toestaan over andere relatievormen na te denken dan de meest voor de hand liggende vanuit voorbeelden uit je eigen opvoeding of huidige sociale omgeving.
Als je er niet mee opgegroeid bent, vereist het erg veel moed om eerst aan jezelf te erkennen hoe je wel zou willen leven, wat je mist, waar je naar verlangt in een intieme relatie, laat staan dat aan je partner van soms vele jaren toe te geven. Zeker als je meent de ander te kennen, en wel denkt te weten hoe hij of zij zal reageren.

Degenen die nu jong zijn, of net een nieuwe relatie zijn aangegaan, hebben in deze het geluk aan hun kant, mits ze vanuit een zekere mate van bewustzijn opereren, om van het begin af aan uit te komen voor alle verlangens, onzekerheden en fantasieën die ze hebben over zichzelf, de ander en de vermeende ideale invulling van een relatie of zelfs van meerdere intieme relaties tegelijkertijd.

Vreemdgaan

Het is interessant om te zien hoe meer en meer uitgekomen wordt, meestal weliswaar anoniem, voor het bijna herwaarderen van vreemdgaan, alsof het om een belangrijke nieuwe verworvenheid gaat.
Dit terwijl overspel vaak alleen maar voortkomt uit frustraties en dient als compensatie voor eigen onmacht. Dus feitelijk een uiting van ‘de macht’ op een vervormde manier terugpakken, waar je hem eerder zelf opgegeven hebt, dus eigenlijk de ander terugpakken voor vermeende schuld aan eigen onvrede, onvermogen.
De overspeltendens lijkt veel populairder dan er voor willen gaan om je intieme relatie, of sowieso een één- op- één relatie open te breken, of in ieder geval de communicatie daarover aan te gaan, als ze niet voldoet aan de verwachtingen en verlangens rondom intimiteit die jij aan een relatie hebt.

Hoe eerlijk wil jij zijn?

Ik ben benieuwd hoe graag jij wilt dat je partner je alles verteld wat hij/zij uitspookt, zou willen doen met anderen, of je het wilt weten, durft te vragen of hij fantaseert over een ander terwijl hij met jou vrijt, of denk je: “Wat niet weet wat niet deert?”
En geldt dat ook voor jezelf, dat je je verlangens en gevoelens het liefste voor je houdt, of zou je ze eigenlijk veel liever willen delen, er samen over willen praten, fantaseren, er samen over vrijen?
Of als je geen partner hebt, wat zou jouw ideale partner zijn met betrekking tot openheid over gevoelens, verlangens, voorkeuren? Wat voor een partner zou jij willen zijn, als jij het voor het zeggen had?!

TIP!

Download hier het gratis e-book “Grensverleggend Communiceren in je relatie”

Dit artikel is geschreven in opdracht van daretoo.nl  Liefde is….investeren in intimiteit


One Comment on “Hoe eerlijk wil jij zijn in een relatie?”

  1. Loes zegt:

    Als mijn partner een andere vrouw zou kussen, maar vrij snel voor zich zelf zou uitmaken dat daar geen gevolg op komt en hij het ook niet zou herhalen, dat ik het niet zou willen weten. Of het nu een ‘vergissing’ was of niet. Ik denk trouwens niet dat zo ’n dingen echt vergissingen kunnen zijn. Ze dragen altijd waardevolle betekenis in zich. Ik zou wel willen dat mijn man zich zou afvragen welke betekenis het in zich draagt een daarover met zichzelf en mij in communicatie zou gaan. Als hij wel met iemand anders een relatie zou aangaan, dan zou ik het zeker willen weten. Ik zou het vreselijk vernederend vinden om daar op uit te komen. Als hij met een ander zou vrijen voor één keer, dan weet ik het niet, wat ik zou willen. Ik zou ergens willen dat hij volgens het zelfde systeem als bij die eenmalige kus, zou kunnen nadenken over de betekenis en dat we nadien aan de relatie kunnen werken zonder dat ik het moet weten. Maar ik vrees dat dat zo gewoonweg niet kan. Dat het blijft hangen. En dat ik het op één of ander niveau zou opvangen, maar niet zou kunnen benoemen, hetgeen heel veel stress zou geven. Nog veel idealer zou alles direct opgebiecht, besproken beleefd en vergeven kunnen worden, maar ik ben bang dat ik dat niet zou kunnen, terwijl ik op voorhand wel vind dat mijn man voor zoiets niet opzij zou moeten geschoven worden. Ik vind zoiets heel menselijk.
    Als hij over anderen zou fantaseren, wanneer dan ook, wil ik het ook niet weten. Ik ga ervan uit dat het heel menselijk is, en dat die vrijheid moet kunnen, maar tegelijkertijd ben ik bang dat ik dat gevoelsmatig niet kan waar maken. Ik zou bang zijn hem kwijt te spelen en mij vreselijk minderwaardig voelen. Ik zie de irrationele dualiteit. Ik vind dat een mens vrij moet zijn om te kunnen uitzoeken wat menselijk is, ook al kwets je daar soms mensen mee, maar ik ben ook wel bang om gekwetst te worden. (of om te kwetsen voor ’t zelfde geld, want ik vind dat het hele zootje kan omgedraaid worden ook)


Geef een reactie

