Kinderleed

KinderleedHmm Thedo, friend or foe?
(Onderaan de links naar betreffende columns)

De grote overeenkomst tussen je Kaas en je Brinta column is dat ik ze allebei voor de eerste keer vóór het ontbijt poogde te lezen en dat bij bij beide echt niet lukte.
Ook nu weer laat ik dit loflied bijna ongelezen aan mij voorbijgaan omdat ik de geur van Brinta bij het begin al ruik en mijn maag ervan omdraait😉

Ik heb zeker de intentie om ‘m strakjes toch echt wel over te lezen, maar ik heb eerst nog wat eigen oprispende herinneringen te verteren.

De eerste is een lieve, althans met een lief begin. Ik, die nu een zo ongelofelijk rammelend geheugen heb, zie mezelf alsof het gisteren was, aan de hand van mijn opa naar de melkboer lopen, op, wat zal het zijn, hooguit driejarige leeftijd.
Wij gaan daar onder andere flessen pap kopen, maar gelukkig ben ik mij dat nog niet bewust.

Ik verheug mij in het gezelschap van mijn allerleifste opa op de kauwgombal die ik zostraks ga krijgen en geniet van de warme hand om de mijne terwijl ik stralend omhoog kijk in zijn lieve gezicht.
Wat hou ik van die man!
Niets in mij kan dan nog bevroeden dat ik mij een uur later tegenover een bord warme pap zal bevinden, zittend aan de tafel in het huiskamertje van mijn grootouders. Ik was alweer vergeten dat het ontbijt daar altijd pap met zich meebrengt, zo had ik mij verheugd op het uit logeren gaan. Eigenlijk symbolisch voor hoe ik mezelf mijn leven lang al herinner: De vervelende dingen des levens snel vergetend en de leuke dingen vooraan mijn geheugenbank hebben wachten, totdat ze weer een keer tevoorschijn mogen springen om mij te verleiden tot een optimistische duik in soms akelige valkuilen.

Wat een baggerzooi die pap. Absoluut woorden van nu, die ik toen niet kende. Ik zie alleen mezelf daar aan tafel zitten met een enorm sip gezichtje, bijna alsof ik buiten mezelf getreden ben van ellende.

Met geen mogelijkheid kon ik het wegkrijgen, al deed ik mijn best met even proeven, om vervolgens ietwat smekend omhoog te kijken naar mijn oma, die naar ik nu kan zien, dapper haar best deed om niet te glimlachen. Ik kon er nog een schepje suiker overheen krijgen en dan maat beter snel mijn best doen, want een koud bord pap was zo mogelijk nog vreselijker. Volgens mij ben ik daar op de automatische piloot gegaan om de brij weg te werken, want de rest kan ik me niet meer herinneren. het bord was op een gegeven moment leeg genoeg, dat wel.

Waar het mij via een sprong in de tijd  van een jaar of zes brengt, is op een zomerkamp van de Maria Goretti groep,  vrouwelijke padvinders of zo iets, waar ik alleen achter een kom dikke champignonnensoep zit. Midden in een weiland, op een lange bank, langs een lange tafel, terwijl ik de rest van de groep vrolijk lachend tussen de bomen zie verdwijnen naar een leuke spelletjesmiddag in het bos.
Ik mag pas opstaan en mee gaan doen als ik mijn, dan al koude dikkige witte brij met klonten opgegeten heb. Alles in mij protesteert, kokhalzend heb ik tien minuten daarvoor één hap geprobeerd weg te krijgen. k weet nu zeker dat het echt niet gaat gebeuren. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hierin overstag te gaan. Met stijf op elkaar geklemde kaken sta ik op terwijl ik de kom wegschuif,  richting paardestal loop waar onze slaapzaal is, en mijn tas ga pakken. Want dat was de straf die er op stond: opeten of anders naar huis.

Ik zat op mijn bedje te wachten tot ik gehaald zou worden en luisterde naar het gekrakeel  in de verte. Toen het eenmaal doorgedrongen was dat ik niet zwichtte voor de uitgesproken repressailles. was het hele team in rep en roer, want de ene akela vond dat de sanctie ook echt uitgevoerd moest worden, maar de andere het niet in verhouding vond staan met het gepleegde delict.
Terwijl er iemand met de witte vlag mijn kant op kwam, stond mijn besluit allang vast. Op naar echte vakantie in plaats van een strafkamp. Naar huis en nooit meer terug naar die of andere goretti meisjes en akela’s met al hun verstikkende regeltjes.
Kaas: http://bit.ly/bRD5DB
Brinta: http://bit.ly/aECnuu



Geef een reactie

