Ontrouw?

eerder verschenen op Daretoo.nl Maandag 05 Oktober 2009

Iemand vroeg laatst: Wat zou jij doen als…..? “Je in de trein zit en iemand komt je coupé binnen waar je hart van over slaat: “Wauw” !
En dat terwijl je een leuke relatie ‘thuis hebt zitten’. Je zondigt voor je gevoel eigenlijk nu al, alles aan die persoon is leuk.

Dan blijkt uit een telefoongesprek dat hij/zij een lief heeft, je had het kunnen weten. Jullie blikken kruisen elkaar, en jullie beginnen spontaan te lachen, er springt een vonk over. Maar ja wat ga je doen, zeggen? Je beseft in een flits dat je maar één kans krijgt, dadelijk stopt de trein en dat is jouw eindstation.

Opwindende ontmoeting

Mijn antwoord was: als ik ‘een leuke relatie thuis heb zitten’ en mijn commitment monogaam is, dan kan ik nog steeds heerlijk genieten van fijne mooie sprankelende sexy en lekkere mensen, er contact mee hebben, ook telefoonnummers uitwisselen. Om vervolgens ‘ s avonds tegen mijn lief te zeggen: “Ik heb zo’n spannend mens ontmoet, het knetterde helemaal tussen ons”!

Als je hart overslaat en je iemand te wauw vindt, dan is dat geen zonde, wat je er vervolgens mee dóet, kan zonde of zonderling zijn of zondig voelen…..afhankelijk van je emotionele intelligentie en de commitments met je partner. Je gevoelens hoef je niet te censureren, reguleren wat je ermee doet, daar gaat het om!

Overal kriebels

Als ik de aandrang zou krijgen om ‘stiekem’ mijn zelf gekozen commitment eenzijdig aan diggelen te schieten, ook al is dat eerst alleen nog te definiëren als ‘emotionele ontrouw’, en fantasieën heb of gedrag vertoon waarvan ik liever niet wil dat mijn partner ze weet of ziet, dan zwengel ik dat zo snel mogelijk bij mijn partner aan en zeg dat ik ‘de kriebels krijg’, de hots heb, verlang naar….en gaan we in conclaaf over of ik ook gehoor wil geven aan die gevoelens, over de aard van onze commitment, moet die opengebroken of is er iets anders wat rammelt en aandacht behoeft in of buiten ‘ die leuke relatie’.

Geef je bloot

Klinkt mogelijk saai maar is meestal het tegenovergestelde, het wordt dan pas echt zinderend spannend; de spanning waar de heer in kwestie al of niet bewust naar op zoek was. Het lef wat het vraagt en de intimiteit die het met zich mee brengt om zo met je billen en je gevoelens bloot te gaan, getuigt van moed. En ja, het is zeker ook risicovol, want je kán niet weten waar het heen gaat of waar jij of je lief heen blijken te willen bewegen, dus je komt al gauw buiten je comfortzone terecht als je eerlijk blijft of wordt. En het loont zich: Het is waanzinnig hoeveel energie het slurpt om geheimen, hoe piepklein ook, in stand te houden. Sommige mensen hebben er echt een dagtaak aan om alle innerlijke muurtjes van de gevoelscompartimenten overeind te houden. Wat het je naast soms pittige confrontaties op kan leveren is ongekende vreugde, opluchting én zinderende opwinding.



Geef een reactie

