Liefde in Vrijheid

Eerder verschenen op Daretoo.nl / Donderdag 22 Oktober 2009

Als je net een relatie achter de rug hebt waar je om wat voor reden dan ook gedesillusioneerd uit bent gekomen, is het erg aannemelijk dat als je iemand ontmoet met wie de vonken eraf spatten,  je zo verblind wordt, dat je al heel snel van alles roept en belooft. In dat geval is het zaak om dat juist niet te doen, tegen alle aandrang in, niet heel snel al in de volgende vaste relatie te rollen. Het gevaar is dan namelijk heel groot dat je of allerlei patronen gaat herhalen, of een te grote roze bril op hebt zodat je je nieuwe partner niet echt kan herkennen in zijn of haar ware aard en onherroepelijk tegen varianten op gaat lopen van de relatieperikelen daarvoor.

Zielen vol verlangen en lustige lichamen

Wij mensen zijn heel interessante fenomenen, zielen vol verlangen naar verbinding met persoonlijkheden die vaak veel butsen opgelopen hebben, niet alleen in liefdesrelaties maar vaker nog tijdens de opvoeding en het opgroeien met leeftijdgenoten. En ook al zoeken we onbewust naar ultiem en vrij relateren in liefde met daarbij zo ongecompliceerd mogelijke seks, de patronen en valkuilen en blinde vlekken waar we mee behept zijn, zijn even onbewust en vaak veel krachtiger dan de drive om lief te hebben en van je te laten houden.

Maar ja wat dan?

Om te beginnen je wonden likken, misschien eerst nog veel troostmuziek draaien en huilend herinneringen ophalen, om vervolgens te gaan zoeken naar waar je verder van opknapt: afspraken met goeie vrienden, leuke bezigheden, bevredigend werk. Als dat er allemaal in zit, ben je al een heel eind.
Gun jezelf ook gerust om verliefd te worden, te zoenen, heerlijk te vrijen als je daar alweer aan toe bent. Laat je alleen niet verleiden tot het uitspreken van beloftes, hoe verleidelijk ook. En als je jezelf helemaal een lol wilt doen, prik dan consequent alle verwachtingen door bij je liefdespartners in spe of in realtime.

Tantrisch Onderzoek

Mogelijk heb je wel eens van tantra gehoord, misschien heb je er ervaring mee of allerlei ideeën of fantasieën over, want er gaan bijna over niets zoveel wilde verhalen de wereld rond als over tantra. Mijns inziens is de essentie van tantra: durven zijn met wat waar is zonder er gelijk een verhaal van te hoeven maken of conclusies uit te hoeven trekken. Die neiging hebben we vaak wel. Wat het grote cadeau is als je single bent, is dat je kunt gaan experimenteren met waar jij nu eigenlijk het meest van tot bloei komt. Zodra je je dan al weer vast gaat leggen aan: ‘Nu horen wij bij elkaar want we hebben het al twee weken of twee maanden zo goed samen’, ontzeg je jezelf een heel tantrisch onderzoek naar wat er fijn, lekker, leuk, spannend, en vreselijk eng kan zijn aan je ongebondenheid en hoe verbonden je wilt zijn.  Dus: Voorlopig geen commitments voor de lange termijn!

Rad van Fortuin

Misschien denk je nu: ‘Ja lekker zeg, vrijheid blijheid, daar kan ik dus nooit op bouwen’!
Nou, dat is precies mijn punt. het is echt heel erg verstandig na één of meer langdurige relaties om een tijdje echt niet op iemand anders te willen gaan bouwen, of op jezelf te gaan laten bouwen.
Zonder vaste relatie zijn, is dé gelegenheid om je eigen emotionele afhankelijkheidsfundamenten te onderzoeken op hout- of betonrot, terwijl je wel met anderen flirt, relateert, zoent, al of niet vrijt en vooral ook echt communiceert over wat je voelt zónder je vast te leggen met enige belofte naar de toekomst toe. Het is zaak om, hoeveel liefde er ook stroomt, hoe goed en opwindend de seks ook is, het liefdeswiel eerst en vooral voor jezelf te laten draaien!


5 reacties on “Liefde in Vrijheid”

  1. […] Liefde in Vrijheid Carolien Geurtsen — Carolien Geurtsen, over het leven, haar werk, haar bezieling […]

  2. Wauw!
    Geweldige blog!

    Ik hou van jouw openhartigheid🙂
    Het leven onderzoeken.
    Alleen en / of samen met anderen.
    Zo herkenbaar wat je schrijft! Ik woonde samen toen ik nog geen 18 (!) was en heb ondertussen al diverse keren samengewoond en langdurige relatie gehad. Sinds ongeveer een half jaar ben ik weer ‘alleen’: wat een ongelooflijk mooi proces. Zo waardevol allemaal. Ik neem nu volledig de tijd om mijn hele zijn te onderzoeken: wie ben & wat wil ik werkelijk.
    Blijkbaar kon ik dat niet eerder op de manier zoals ik dat nu doe.
    Ondanks dat het soms een (best) zware, intense periode is is het voor mijn gevoel ook de meest waardevolle periode in mijn leven. Ik kan mijzelf nu voor het eerst in mijn leven ook echt zien & voelen & ervaren die ik werkelijk ben . . .

  3. Ben jou dankbaar voor jouw openhartige delen lieve Carolien😀


Geef een reactie

