Verrassingsfeest

19 mei 2009, 11:08

Afgelopen zondag heb ik samen met zus en broer een grandioos verrassingsfeest georganiseerd voor onze vader, om hem eens in het zonnetje te zetten. Mede ingegeven door de wens om niet pas na zijn overlijden alle mensen die om hem geven en hem dankbaar zijn voor zijn rol in hun leven bij elkaar te zien lachen door hun tranen heen, maar bij zijn leven en welzijn.

Iedereen die uitgenodigd werd, was enthousiast in de respons; klanten van 30, 40, 50 jaar, waarvoor hij altijd de verzekeringen had verzorgt maar die hij ook had bijgestaan bij scheiding en overlijden, zo was dat vroeger nog met je verzekeringsagent, alles veel persoonlijker, lief en leed delend.
Maar ook waren er familieleden uitgenodigd én gekomen en mensen van de biljartvereniging.

De lieve man was totaal verbijsterd bij binnenkomst. we hadden hem met een smoes van Clubkampioenschappen van mijn zoon daar gekregen en hij keek minuten lang de zaal rond: familieleden uit Friesland, waar hij net die ochtend vandaan was gereden, zijn zoon vrouw en kind waarvan hij niet beter wist dan dat ze aan het varen waren op de Waddenzee, kleindochter uit Duitsland en later op Skype kwamen vrienden en bekenden uit Slovenië en Turkije en via de telefoon en brieven oud-collega’s en dierbare andere oude bekenden hun bijdrage leveren aan het in het zonnetje zetten van deze bijzondere man.

Hij bleef maar mompelen: ter gelegenheid van wat? Nou daar hadden we de hele middag voor genomen om dat duidelijk te maken, en kort samengevat was het antwoord: Ter gelegenheid van Jou!
Oud familieleden kwamen opdraven met filmpjes uit 1961 op DVD gezet waarop hij en mijn moeder aan het dansen waren in een werfkelder in Utrecht, alweer op een familiefeest want ik kon mijn opa, zijn vader, erop herkennen, en sowieso allerlei andere geweldige foto’s en anekdotes met teken en plak en knipwerk van de kleinkinderen en neven en nichten in een groot boek.

Mijn vader is mijn grote voorbeeld van IEDP
(Iedereen Elke Dag Plezier, een netwerk op Linkedin waar ik lid van ben) en dat ondanks waanzinnig veel tegenslagen, ziekte en andere uitdagingen in zijn leven.
Hij heeft skiën en zwemmen geleerd op zijn 50ste en gaat nog ieder jaar (77 3/4 is hij nu, dat stond ook op de ballonnen :-) met de caravan naar de wintersport, ook al heeft hij een pacemaker en een lastige heup. De stube-houder helpt hem dan met zijn ski-schoenen aantrekken en wacht hem op met warme chokolademelk.

Met de paplepel ingegoten
Met zijn 11e haalde hij zijn typediploma om berichten voor het verzet te typen, coderen en daarna rondbezorgen. Hij en zijn broers en zussen hebben de oorlog als één groot avontuur ervaren, ze hadden onderduikers in huis en een heel gangenstelsel onder de keukens in de hele straat doorgegraven om bij een razzia een uitweg te kunnen bieden. Ze bietsen uit de gaarkeukens van de Duitsers bij hun in de straat en stalen iedere nacht witte en rode kool van de door de bezetter geconfisqueerde groenteveiling op de Croeselaan om die vervolgens in de straat onder alle gezinnen te verdelen.

Mijn opa blijkt districtshoofd van het verzet te zijn gewist, dát detail wist ik nog niet of was ik vergeten en alhoewel het voor sommigen achteraf discutabel is of je wel het recht hebt om je kinderen aan zóveel gevaren bloot te stellen – berichten verspreiden reizend met een bus vol Duitse soldaten -, heeft het al mijn ooms en tantes weerbaar gemaakt voor tegenslag, altijd het half volle glas herkennen en te gaan voor de positieve insteek. Ik heb het van niemand vreemd.

Gisteren zat ik die oude filmpjes op mijn laptop te bekijken en mijn al lang bestaande wens om al zijn verhalen niet te laten vervagen mét hem, als hij overlijd, kreeg in ene gestalte in mijn plan doorzetten om een boek te gaan schrijven…de kronieken van….
Waar ik allang zelf aan het schrijven was daarvoor, besloot ik gisteren van het ene moment op het andere een laptop voor hem te kopen om hemzelf alles uit eerste hand te laten vertellen, want hij is een meester verteller en heeft nog vele eieren te leggen.
Dan kan hij ook zelf gaan skypen met zijn vrienden over de hele wereld en met zijn zoon die vaart.
Mijn zoonlief heeft een voordelig exemplaar gevonden op Internet en daar gaat zo de bestelling de deur voor uit.
Familieleden en vrienden die dit lezen; nog even mondje dicht :-)



Geef een reactie

